– Varför ska inte vi få säga vad vi tycker? säger Irma Delborn som arbetar vid telefonväxeln.
Det var efter UNT:s artikel om beslutet att lägga ut delar av Landstingsservice på entreprenad som chefen vid landstingets telefonväxel satte upp ett A4 på den gemensamma anslagstavlan.
– Det är en kopia av UNT:s artikel, och så står det att om det kommer frågor från pressen så ska vi hänvisa till landstingsdirektören Kerstin Westholm, säger en av de anställda som även berättar att hon och kollegerna blev förbannade.
– De satte munkavle på oss! Vi måste få tala om vad vi tycker, det har vi ju rätt till och det är det enda vi kan uttala oss om.
När detta inträffade kontaktade Irma Delborn, som även är fackligt ombud för SKTF, facket för att ta reda på de anställdas rättigheter. Hon informerade sedan sina medarbetare om att de har rätt att uttala sig till media.
Enligt avdelningschefen Jan Asklöf följde han de instruktioner som han fått från informationsavdelningen, det vill säga att frågor kring beslutet ska hänvisas till Kerstin Westholm. Samtidigt menar han att de anställda självklart har rätt att prata med media, men det har han inte informerat dem om.
– Det är alltid okej och det tror jag att de vet om.
Kan de anställda ha fått intrycket av att det inte är okej att prata med media i och med hänvisningen till landstingsdirektören?
– Så har inte tanken varit, det har jag definitivt inte sagt. Om det är det intryck de har fått så får vi förtydliga det.
Irma Delborn, som har arbetat som telefonist vid landstinget i snart tjugo år, reagerade starkt på såväl det plötsliga beskedet om att hennes arbetsplats inte längre ska tillhöra landstinget, som på instruktionerna rörande media.
– Ingen misstänkte att vi skulle bli uppköpta, det kom som en kalldusch för allihop. När de sedan ville att alla samtal från media skulle gå till Kerstin Westholm tänkte jag ”Vadå, ska ni ha munkavle på oss? Ska vi bara ta det här med att vi blir uppköpta?”. Jag ville göra något för att både allmänheten och vårdpersonal ska notera vad det handlar om, så då skrev jag ett brev till de ansvariga politikerna i landstinget.
I brevet, som hon ännu inte har fått svar på, ifrågasätter Irma Delborn bland annat om en fortsatt god säkerhet och service kommer att kunna hållas till den mycket lägre kostnaden efter utförsäljningen.
– Jag förstår inte varför man måste gå på telefonväxeln som är spindeln i nätverket. Det måste finnas annat de kan dra in på, säger hon.
Hon påpekar att personalen vid landstingsväxeln har en mycket viktig funktion när det gäller att rädda människoliv då det är de som kallar in berörd personal vid akuta händelser.
Sören Bergqvist (V), andre vice ordförande i landstingets produktionsstyrelse, tillhör dem som är kritiska till att verksamheten läggs ut på entreprenad.
– Det är en så viktig och central funktion, de som arbetar där i dag besitter stor kunskap om organisationen och stor personkännedom. Vi riskerar att tappa den kompetensen när telefonväxeln tas över.
Han tycker dessutom att beslutet togs för hastigt och menar att det kan uppstå en övertalighet bland personalen när verksamheten tas över.
Men enligt Vivianne Lövgren, ordförande i SKTF:s landstingsavdelning i Uppsala län, kommer man från fackets sida se till att alla som är anställda vid telefonväxeln i dag ska ha ett jobb att gå till även efter verksamhetsövergången, och att de åtminstone under det första året ska kunna behålla samma lön.