Den nationella bristen på lärare har nu nått även Uppsala. De lediga tjänster som skolorna annonserat ut i höst har nästan inte haft några behöriga sökande.
– Det känns inte bra alls. Förut har vi aldrig haft svårt att få tag på behöriga lärare, det här är något nytt, säger Martin Jansson.
Han är biträdande rektor på Årstaskolan, som är en av de skolor som just nu annonserar efter lärare. Den lediga tjänsten som lågstadielärare på Årstaskolan har legat ute ända sedan i somras – ändå har ingen behörig lärare ännu sökt tjänsten.
– Tack och lov har vi en utbildad lärare som vikarierar på tjänsten, men hon har egentligen ett annat jobb. Vi hoppas nu att det i slutet av terminen kommer finnas nyutexaminerade lärarstudenter som söker.
Det har också blivit svårare att få tag på vikarier när någon är borta enstaka dagar. Just den här dagen får Martin Jansson hoppa in som vikarie i en fyra av den anledningen.
– Det händer inte så ofta, men har blivit vanligare nu. Särskilt vad gäller vikarier på fritids, i förskoleklass och resurslärare. Men vikarieförmedlingen gör ett jättejobb, de sliter verkligen.
Allra svårast är det att få tag på lärare i musik, slöjd och svenska som andraspråk, men bristen är generell över alla ämnen och alla årskurser. I lördags berättade UNT om elever i en sexa på von Bahrs skola som missat 21 svenskalektioner eftersom skolan inte fått tag i någon vikarie då den ordinarie läraren sjukskrevs. Nu ska situationen vara löst och skolan har en plan för hur eleverna ska ta igen undervisningen. Men Ingela Hamlin, som är chef för den kommunala grundskolan i Uppsala, säger att hon förstår barn och föräldrar som är upprörda.
– Det var flera olyckliga omständigheter. Men sådant ska naturligtvis inte få ske.
Men om det faktiskt inte finns lärare, vad ska skolan göra?
– Nej, det är ju svårt. Men rektorerna behöver se över helheten och om man till exempel kan disponera om de lärare som finns. Det ska inte vara så att elever blir utan undervisning.
Orsaken till den stigande lärarbristen är en kombination av stora pensionsavgångar och färre lärarstudenter. Därtill har behovet av lärare ökat stort på grund av många nyanlända barn och ungdomar. En ny bedömning från utbildningsdepartementet visar att det kan komma att saknas 60 000 lärare i Sverige år 2019.
– Den här frågan kommer att vara ett bekymmer framöver. Därför är det så viktigt att Uppsala kommun jobbar med att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Ingela Hamlin.
Hur gör ni då?
– Genom att ständigt se över arbetsmiljön och arbetsbelastningen för lärare. Och överlag tror jag att Uppsala har bättre förutsättningar än många andra kommuner att attrahera lärare eftersom vi är en stor stad med lärarutbildning.
Av de 2 700 lärarna i Uppsalas kommunala grundskolor är i dag 41 obehöriga. De får därmed inte sätta betyg. Ingela Hamlin säger att det finns en risk att andelen obehöriga lärare kommer att stiga när lärarbristen växer.
– Vi jobbar naturligtvis för att inte ha obehöriga lärare, men det kan bli svårt i enskilda fall om man inte hittar behöriga. I sådana fall behöver rektorerna organisera arbetslag så att planering och bedömning sker tillsammans med behöriga lärare.
Även på de enskilda skolorna gör man vad man kan för att se om sitt hus. Martin Jansson på Årstaskolan säger att lärarbristen är något som ofta diskuteras i skolans ledningsgrupp och att man nu börjar tänka annorlunda vad gäller rekryteringar.
– Vi lägger ut fasta tjänster i stället för vikariat eftersom vi tänker att vi kommer att ha användning för de här lärarna längre fram. För det ser ju inte jätteljust ut framöver.