VÀxande lÀrarbrist i Uppsalas skolor

LÀrarbristen börjar nu visa sig pÄ allvar i Uppsala. Att fÄ tag pÄ vikarier och nya lÀrare mitt i terminen Àr tufft. Och Ànnu svÄrare lÀr det bli.

Rycker in. PĂ„ Årstaskolan mĂ€rker man av lĂ€rarbristen. Nu söker man tvĂ„ lĂ€rare, den ena tjĂ€nsten har legat ute sedan i somras men Ă€nnu har ingen behörig lĂ€rare sökt den. Det har ocksĂ„ blivit svĂ„rare att hitta vikarier enstaka dagar, den hĂ€r dagen fĂ„r bitrĂ€dande rektor Martin Jansson rycka in som lĂ€rare i en fyra.

Rycker in. PĂ„ Årstaskolan mĂ€rker man av lĂ€rarbristen. Nu söker man tvĂ„ lĂ€rare, den ena tjĂ€nsten har legat ute sedan i somras men Ă€nnu har ingen behörig lĂ€rare sökt den. Det har ocksĂ„ blivit svĂ„rare att hitta vikarier enstaka dagar, den hĂ€r dagen fĂ„r bitrĂ€dande rektor Martin Jansson rycka in som lĂ€rare i en fyra.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2016-10-19 08:00

Den nationella bristen pÄ lÀrare har nu nÄtt Àven Uppsala. De lediga tjÀnster som skolorna annonserat ut i höst har nÀstan inte haft nÄgra behöriga sökande.

– Det kĂ€nns inte bra alls. Förut har vi aldrig haft svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ behöriga lĂ€rare, det hĂ€r Ă€r nĂ„got nytt, sĂ€ger Martin Jansson.

Han Ă€r bitrĂ€dande rektor pĂ„ Årstaskolan, som Ă€r en av de skolor som just nu annonserar efter lĂ€rare. Den lediga tjĂ€nsten som lĂ„gstadielĂ€rare pĂ„ Årstaskolan har legat ute Ă€nda sedan i somras – Ă€ndĂ„ har ingen behörig lĂ€rare Ă€nnu sökt tjĂ€nsten.

– Tack och lov har vi en utbildad lĂ€rare som vikarierar pĂ„ tjĂ€nsten, men hon har egentligen ett annat jobb. Vi hoppas nu att det i slutet av terminen kommer finnas nyutexaminerade lĂ€rarstudenter som söker.

Det har ocksÄ blivit svÄrare att fÄ tag pÄ vikarier nÀr nÄgon Àr borta enstaka dagar. Just den hÀr dagen fÄr Martin Jansson hoppa in som vikarie i en fyra av den anledningen.

– Det hĂ€nder inte sĂ„ ofta, men har blivit vanligare nu. SĂ€rskilt vad gĂ€ller vikarier pĂ„ fritids, i förskoleklass och resurslĂ€rare. Men vikarieförmedlingen gör ett jĂ€ttejobb, de sliter verkligen.

Allra svÄrast Àr det att fÄ tag pÄ lÀrare i musik, slöjd och svenska som andrasprÄk, men bristen Àr generell över alla Àmnen och alla Ärskurser. I lördags berÀttade UNT om elever i en sexa pÄ von Bahrs skola som missat 21 svenskalektioner eftersom skolan inte fÄtt tag i nÄgon vikarie dÄ den ordinarie lÀraren sjukskrevs. Nu ska situationen vara löst och skolan har en plan för hur eleverna ska ta igen undervisningen. Men Ingela Hamlin, som Àr chef för den kommunala grundskolan i Uppsala, sÀger att hon förstÄr barn och förÀldrar som Àr upprörda.

– Det var flera olyckliga omstĂ€ndigheter. Men sĂ„dant ska naturligtvis inte fĂ„ ske.

Men om det faktiskt inte finns lÀrare, vad ska skolan göra?

– Nej, det Ă€r ju svĂ„rt. Men rektorerna behöver se över helheten och om man till exempel kan disponera om de lĂ€rare som finns. Det ska inte vara sĂ„ att elever blir utan undervisning.

Orsaken till den stigande lĂ€rarbristen Ă€r en kombination av stora pensionsavgĂ„ngar och fĂ€rre lĂ€rarstudenter. DĂ€rtill har behovet av lĂ€rare ökat stort pĂ„ grund av mĂ„nga nyanlĂ€nda barn och ungdomar. En ny bedömning frĂ„n utbildningsdepartementet visar att det kan komma att saknas 60 000 lĂ€rare i Sverige Ă„r 2019.

– Den hĂ€r frĂ„gan kommer att vara ett bekymmer framöver. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att Uppsala kommun jobbar med att vara en attraktiv arbetsgivare, sĂ€ger Ingela Hamlin.

Hur gör ni dÄ?

– Genom att stĂ€ndigt se över arbetsmiljön och arbetsbelastningen för lĂ€rare. Och överlag tror jag att Uppsala har bĂ€ttre förutsĂ€ttningar Ă€n mĂ„nga andra kommuner att attrahera lĂ€rare eftersom vi Ă€r en stor stad med lĂ€rarutbildning.

Av de 2 700 lĂ€rarna i Uppsalas kommunala grundskolor Ă€r i dag 41 obehöriga. De fĂ„r dĂ€rmed inte sĂ€tta betyg. Ingela Hamlin sĂ€ger att det finns en risk att andelen obehöriga lĂ€rare kommer att stiga nĂ€r lĂ€rarbristen vĂ€xer.

– Vi jobbar naturligtvis för att inte ha obehöriga lĂ€rare, men det kan bli svĂ„rt i enskilda fall om man inte hittar behöriga. I sĂ„dana fall behöver rektorerna organisera arbetslag sĂ„ att planering och bedömning sker tillsammans med behöriga lĂ€rare.

Även pĂ„ de enskilda skolorna gör man vad man kan för att se om sitt hus. Martin Jansson pĂ„ Årstaskolan sĂ€ger att lĂ€rarbristen Ă€r nĂ„got som ofta diskuteras i skolans ledningsgrupp och att man nu börjar tĂ€nka annorlunda vad gĂ€ller rekryteringar.

– Vi lĂ€gger ut fasta tjĂ€nster i stĂ€llet för vikariat eftersom vi tĂ€nker att vi kommer att ha anvĂ€ndning för de hĂ€r lĂ€rarna lĂ€ngre fram. För det ser ju inte jĂ€tteljust ut framöver.

Ont om musiklÀrare

Störst Àr bristen pÄ musik- och slöjdlÀrare, speciallÀrare och lÀrare inom svenska som andrasprÄk.

60 000 lĂ€rare berĂ€knas saknas i Sverige Ă„r 2019. Anledningen Ă€r stora pensionsavgĂ„ngar, för fĂ„ lĂ€rarstudenter och ökande elevkullar

För att vara behörig som lÀrare ska du ha en lÀrarlegitimation. Utan en sÄdan fÄr du inte sÀtta betyg.

Regeringen har gett lÀrarutbildningar, dÀribland Uppsala universitet, i uppdrag att utbilda fler lÀrare som ett led i att lösa bristen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om