Vattenfall tar ansvar för höga elräkningar
Energibolaget Vattenfall kommer att ta ansvar för de Uppsalakunder som fått skyhöga elräkningar, trots motsatta besked av bolagets kundtjänst de senaste dagarna.- Vi ska vara jättegenerösa och se till att alla hamnar rätt, säger Gert Honnér, informationschef på Vattenfall Försäljning.
Andra besked från kundtjänst
Ändå har många som hört av sig till UNT fått motsatt besked av Vattenfalls kundtjänst de senaste dagarna.
— Jag fick veta att de nya reglerna gällde från och med
8 mars och inte mig då jag fick räkningen redan i februari, säger en man.
— Har man sagt så får vi ta det med oss. Beskedet vi gav till de här kunderna gäller, säger Gert Honnér.
Gränsfallen ännu ej utredda
En annan fråga som inte retts ut gäller gränsfall bakåt i tiden. Förutom de 1 500 som fick stora räkningar förra månaden finns det också andra som råkat ut för andra typer av fel och som redan betalat av till Vattenfall för mer än ett års elförbrukning. Dessa känner sig nu orättvist behandlade jämfört med dem som nu får stora belopp efterskänkta.
— Jag kan inte svara på den frågan nu. När det gäller andra kunder, förutom dem med konverteringsfelet, måste vi ta varje fall för sig och det tar tid.
- Vi vet ju inte vad som ligger bakom varje stor elräkning. Det kan finnas många skäl till att det blivit så, säger Gert Honnér.
Inom några veckor räknar Vattenfall med att ha gått igenom och kontaktat de kunder som problemen gäller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!