Vattenfall gränsfall för kulturnatten
Kulturnatten är ett tillfälle när man kan möta många Uppsalabor på samma gång. Nu börjar företagen inse marknadsföringsvärdet av att vara med under evenemanget.
Det formella skälet för Vattenfall att visa upp sig på Kulturnatten är att företaget fyller 100 år. Och en del av paviljongen på S:t Eriks torg ägnas åt en utställning om Vattenfalls historia. Men där finns också information om hur man i hemmet kan minska sin energiförbrukning med hjälp av smarta lösningar. Man berättar också om sitt klimatarbete, en punkt där Vattenfall fått kritik bland annat för sin satsning på kolkraft i Tyskland. Fokus denna gång är på förnyelsebara energikällor och koldioxidlagring.
- Målet är att vi ska bli helt koldioxidneutrala i Norden 2030 och i hela koncernen 2050, säger Therese Sandström.
Men det finns också ren produktreklam. Vattenfalls samarbete med Volvo visas upp. Tanken är att de båda företagen i ett joint venture-samarbete ska ta fram och lansera en plug-in-hybridbil som ska finnas på marknaden 2012.
Sofie Blomgren, kulturnattsgeneral, säger att Vattenfall ligger i gränslandet för vad som kan tillåtas under kulturnatten.
- Jag har ingen policy att säga nej till företag. De är välkomna att vara med på samma villkor som alla andra. Jag funderade lite fram och tillbaka i Vattenfalls fall. Men de tar upp aktuella frågor inom klimatområdet. Och precis som det finns andra som är med och diskuterar klimatfrågan kan Vattenfall få vara med. De har också en del interaktivitet och experiment i sin monter, säger Sofie Blomgren.
De företag som annars brukar vara med i Kulturnatten är restauranger och hotell med kulturaktiviteter som integrerats i kulturnattsprogrammet. Ett lite udda exempel är Skrotcentralen som i flera år haft olika aktiviteter på sin gård.
- Från början har det varit folk som på olika sätt har anknytning till oss. Jag och mina syskon sjunger till exempel i olika körer. Det har mest varit som en kul grej, säger Robert Alm, vd för Skrotcentralen.
Några direkta marknadsföringseffekter för den ordinarie verksamheten tror han inte att kulturnattsengagemanget har.
- Men jag har fått mycket positiv respons eftersom folk väntar sig en helt annan typ av människor som jobbar med skrot, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!