Vattenfall efterskänker dyra elräkningar
Vattenfall backar nu om de skyhöga elräkningar som bland annat drabbat 1 500 hushåll i Uppsala. Från och med nu ska kunden inte behöva betala i efterskott för mer än ett år gammal elförbrukning.- Vi tycker att det är skäligt när vi ser hur enskilda kunder råkat illa ut, säger Jan-Åke Karlsson, chef för Vattenfall försäljning.
De 1 500 hamnade mellan olika system när Vattenfall tog över från Uppsala Energi. Sedan dess har kunderna inte betalt för sin elförbrukning, bara nätavgifter, moms och elskatt. Lagen ger energibolagen rätt att ta betalt för upp till tre år gammal elförbrukning, den så kallade preskriptionsregeln.
Tar ett eget initiativ
Hittills har Vattenfall gått med på att erbjuda ett avtal i efterskott (vilket sänker kostnaden med 20—25 procent) samt en räntefri avbetalningsplan för kunderna. Men många hushåll har ändå sett framför sig flera tusen kronor i extra utgifter varje månad i år framöver.
Nu gör bolaget helt om. Vattenfall föregriper de andra elbolagen. Man föregriper också branschorganisationen Svensk Energi som förhandlar om nya, mildare regler för elbranschen (men där man inte velat vika om treårsregeln).
Skälet är att de höga räkningarna blivit för många. Den negativa publiciteten och antalet arga och besvikna kunder har stigit i samma omfattning.
— Tanken med det här är att när det går fel ska kunden vara skadeslös. Vi har sett vad vi kan göra och vi tycker att det är skäligt att man betalar för förbrukad el sedan ett år tillbaka, säger Jan-Åke Karlsson.
Alla skyhöga räkningar kollas
Han säger att Vattenfall nu ska gå igenom samtliga fall av orimligt höga räkningar, i Uppsala och på annat håll.
- Det kan ju finnas flera skäl till att det blivit som det blivit. Vi kan inte garantera att alla skulder skrivs ned.
UNT: Men kommer de Uppsalakunder som drabbats av systemfelet med övergången från Uppsala Energi nu att omfattas av ettårsregeln?
— Ja, de kommer att omfattas, säger Jan-Åke Karlsson.
Beskedet betyder att exempelvis en räkning på 30 000 kronor för tre års elförbrukning nu skrivs ned till 10 000 kronor för dessa kunder.
Åtgärden kostar Vattenfall tiotals miljoner kronor totalt.
— Ja, men vår förhoppning är också att det internt i företaget kan snabba på arbetet med fjärravläsning, säger Karlsson.
Från och med 2009 ska systemet med fjärravläsning vara fullt utbyggt. Då betalar kunden bara för förbrukad el.
Konsumentombudsman införs
Vattenfall ska också införa en konsumentombudsman på bolaget, som ska ta till vara kundernas intressen. En annan åtgärd som man hoppas ska ge färre jätteräkningar är tydligare fakturor. Ett grundproblem bakom de höga räkningarna är ju att kunderna faktiskt inte märkt att de inte betalat.
- Principen är att göra den viktigaste informationen mer tydlig på räkningen medan övriga uppgifter kommer att stå mer finstilt.
Ettårsregeln är rimlig, det tycker också kunder och konsumentföreträdare.
— Nu känns det lugnare. Det är alldeles för mycket pengar att betala i efterskott, säger Annmari Forsström, Graneberg, vars slutfaktura är på 39 000 kronor.
— Det är rätt och riktigt, precis som vi önskar och har sagt hela tiden, säger Anna-Greta Karlsson, konsumentvägledare, Uppsala kommun.
Inom ett par veckor lovar Vattenfall besked till kunderna om vad som gäller för deras faktura.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!