Västertorgsbutik i toppskiktet av Coops ekoförsäljning
Konsum på Västertorg i Uppsala ligger i toppskiktet på Coops ekologiska försäljningsliga. Tio procent av sortimenten är eko. Målet för butikschef Åke Lindh är ett alternativ för varje vara, även hundmat.
Min ambition är att vara bäst på ekologiska varor, säger Åke Lindh.
Foto: Rolf Hamilton
- Min ambition från början har varit att öka sortimentet. Om kunderna efterfrågade tre ekologiska produkter så dukade jag upp åtta. Vi började runt år 2000. Nu skördar vi. Eko är här för att stanna. Den som inte är med på det överlever inte, säger Åke Lindh.
Hans mål är att det ska finnas ett ekologiskt alternativ till alla produkter, från kaffe och kryddor till sallad och hundmat. Att ha en speciell ekoavdelning i butiken är inte att tala om.
- Ekologiskt har blivit en del av vardagen. Då måste de ekologiska varorna finnas ute på hyllorna bland vanliga varor, säger Åke Lindh.
Trots Coops prissänkningar på vissa strategiska varor är det ekologiska sortimentet i de flesta fall dyrare än det konventionella. Ekobananerna kostar nästan 25 kronor kilot. Men de går "som smör" ändå, enligt Åka Lindh och han räds inte konkurrensen från butiken intill.
- Om de tar 9:90 för vanliga bananer har ingen betydelse.
Ekologiskt är en annan nisch. Många av våra nya medlemmar är 20-25 år och dom vill ha det här sortimentet. Folk blir mer och mer medvetna om vad de äter, säger han.
Som en av Coops drygt 100 franchisetagare landet runt har han större frihet än andra konsumföreståndare och agerar "lite som en Icahandlare".
- Man måste har stora öron och föra en ständig dialog med kunderna för att lyckas, säger han.
Nästa steg är att börja sälja Upplandsbondens Kravkött. Redan nästa vecka kommer en första leverans med ett tiotal olika artiklar.
- Det stärker ekoprofilen, säger Åke Lindh.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!