På söndag, den 15 december, tar Mälartåg över SJ:s tågavgångar mellan Uppsala och Stockholm. Och det kan bli problem för pendlarna redan i starten. Framför allt är det på avgångarna 07:09 från Uppsala och 17:11 från Stockholm som Mälardalstrafik varnar för trängsel. Båda dessa körs med korta tåg. Totalt är det sex avgångar från Uppsala och lika många från Stockholm i morgonrusningen och samma antal i eftermiddagsrusningen som körs med korta tåg.
För de avgångar där man befarar trängsel hänvisar man till de tåg som går 7:01 och 7:21 på morgonen respektive 16:59 och 17:20 på eftermiddagen.
– Fordonen räcker inte till för att köra långa tåg i rusningstrafiken. Vi har gjort en analys utifrån vår egen trafik samt uppgifter vi fått från SJ om deras avgångar för när man kan befara trängsel, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
Har ni beställt fler tåg för att minska problemen i framtiden?
– Nej. Det pågår en dialog med ägarna om inköp av fler fordon. Men det är en process på flera år, och att köpa nya tåg är ingen lösning i närtid. Nu har vi fått lösa situationen med kort varsel med de befintliga fordon som vi har, säger Katarina Myrberg.
Även på helgerna varnar Mälardalstrafik för trängsel på vissa avgångar till följd av korta tåg. Då är orsaken inte brist på tågvagnar, i stället är det schematekniska skäl som gör att det inte finns tillräckligt med tågvärdar för att köra långa tåg på helgerna. Den situationen kommer att vara fram till den 1 mars, enligt Katarina Myrberg.
På lördagarna och söndagarna är det avgångarna 10.44 och 12.44 från Uppsala samt avgångarna 16.37, 17.37 och 18.37 från Stockholm som det kan bli trångt på tågen. Här hänvisar man till tågen som går 10.10, 11.10, 11.44, 12.13 och 13.10 från Uppsala samt 16.11, 17.11. 18.09 och 19.11 från Stockholm, där man räknar med att det inte är lika fullt.
Tidigare har det varit problem att tågen blir för tunga och inte kan lämna perrongen på avgångar med svår trängsel. Hur det kommer att fungera nu är ännu oklart.
– Vi får följa resandeutvecklingen och se om det finns andra sätt att omfördela fordonsflottan, säger Katarina Myrberg.
Det innebär i så fall att man flyttar tåg från andra Mälartågslinjer för att klara trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Enligt Katarina Myrberg är dock personalläget gott hos Transdev, som kör Mälartågen åt Mälardalstrafik.
– I början, när det är mycket nyheter, har vi dubbla tågvärdar på tågen, säger hon.