Världens olja är på väg att ta slut
Volvo Lastvagnar, Toyota och flera europeiska biltillverkare söker samarbete med oljeexperten Kjell Aleklett och hans forskargrupp vid Uppsala universitet.
Kjell Aleklett är oljeexperten som varnar för det många inte vill höra - oljan är på väg aty sina.
Foto: Nina Leijonhufvud
Professor Kjell Aleklett tar emot på den nya institutionen för fysik och astronomi vid Ångströmlaboratoriet där han är verksam.
- De senaste fyra månaderna känns omtumlande. Men de visar att världen behöver den forskning vi bedriver här i Uppsala, säger han.
Kjell Alekletts tes är att världens oljetillgångar når sin topp kring 2010 för att därefter falla kraftigt. Han har drivit den under hela 2000-talet och fått utstå en hel del kritik för att svartmåla oljeindustrin.
Det nya intresset från bilbranschen ser han som ett av flera bevis för att han fått rätt.
Volvo Lastvagnar har tagit in forskningsresultat om Peak Oil som en del i framtidsplaneringen. Toyota som studerat Uppsalagruppens resultat under 1,5 års tid har beslutat stödja forskningen och bjudit in Kjell Aleklett till Japan för att diskutera ett samarbete.
Han har dessutom valts ut som en av fyra experter av den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD och International Transport Forum i Paris för att rapportera om Uppsalagruppens syn på hur världens framtida transportsystem bäst ska förses med bränsle.
Kjell Alekletts rapport ska läggas fram i mitten av november. Hans slutsatser är klara.
- Mänskligheten befinner sig i ett paradigmskifte bort från det fossila bränslet - olja. Vi har inte de tillgångar som vi måste ha för att fylla de växande energibehoven, säger han.
Några exempel: Dagens totala oljeproduktion är 84,5 miljoner fat om dagen. Behovet 2030 beräknas till 115 miljoner fat. Det största oljefält som hittats de senaste 20 åren motsvarar bara världskonsumtionen i 4-5 månader.
- Samtidigt visar statistik från International Energy Agency att oljeproduktionen planat ut under de senaste två åren, trots att det råder stark högkonjunktur. Det har aldrig hänt förut och det är en orsak till att oljepriset drivs upp.
-Vi tror att produktionen kommer att ligga konstant de närmaste 5-6 åren för att sedan börja falla, säger Kjell Aleklett.
Dina kritiker anser att du inte tar hänsyn till att investeringar i ny teknik som görs kommer att öka tillgången på olja igen?
- De har fel. De investeringar som görs fyller bara hålen i de oljefält där produktionen minskar. På 1,5 år har Mexicos viktigaste oljefält i mexikanska golfen nära halverat sin produktion. USA måste ha en supertanker var fjärde timme och nu måste fler komma från Mellanöstern och Afrika för att klara behoven. Världens råoljelager minskar. Det finns inga möjligheter att ökar produktionen i takt med efterfrågan, säger Kjell Aleklett.
Vilka åtgärder som måste till ska OECD avgöra. Kjell Alekletts uppgift är att beskriva läget. Hans personliga åsikt är dock att fler transporter måste drivas med el i framtiden.
-I Sverige sker 80 procent av persontransporterna med bil. Vi måste åka mer kollektivt. Jag tror att den som köper bil om tio år kommer att köpa en el- eller elhybridbil. Vi måste hitta fler förnybara sätt att producera el, men basen måste vara el från vatten och kärnkraft, säger han.
Parallellt spår Kjell Aleklett att kampen om det svarta guldet hårdnar. De som har resurser kommer i allt högre grad att tillgodose sina egna behov i först hand.
- Ryssland är den enda stormakt i världen som kommer att vara självförsörjande på energi de kommande 30 åren, säger han.
Grannen Kina med sin kolossala ekonomiska tillväxt importerar i dag hälften av sin olja och kommer att tvingas konkurrera med övriga världen för att upprätthålla den. Kampen har redan startat.
- Varje gång ett oljefält är till salu i dag så är det ett kinesisk företag som tar över det. Nu vill också China University of Petrolium i Peking samarbeta med oss för att beräkna framtida energiproduktion och indirekt framtida importbehov, säger Kjell Aleklett.
Vinsten för Peak Oil-gruppen och Uppsala universitet är mer detaljerad data om jordens energiresurser och möjligheter att fördjupa forskningen. Gruppen runt Kjell Aleklett vidgar sin verksamhet och kommer att studera hur resursförändringar påverkar både globala energisystem och sociala och ekonomiska förändringar.
Varför har just du tagit greppet på det här ämnet. Sverige har ingen egen olja?
- Nej, men i Sverige har en professor stor frihet när det gäller forskning och att framföra resultaten. Sådant här sker annars inom politiskt styrda organisationer, institut och av oljebolag.
-Många vill inte att sanningen om världens oljetillgångar ska komma fram. Jag tycker det är min plikt som forskare att säga sanningen, säger Kjell Aleklett.
Hur högt konkurrensen kommer att driva oljepriset vill han inte spekulera i.
- Många olika faktorer påverkar priset och priset blir vad vi är beredda att betala. Eftersom 60 procent av bensinpriset är skatt i dag så det finns utrymme att sänka. Om det politiskt ska prioriteras är en annan fråga, säger han.
Fakta:
Så mycket olja finns kvar:
Syd- och Mellanamerika: 104 miljarder fat
Europa-Eurasien: 144 miljarder fat
Mellanöstern: 743 miljarder fat
Asien-Stilla havet: 41 miljarder fat
Nordamerika: 60 miljarder fat
Afrika: 117 miljarder fat
Så mycket olja finns kvar:
Syd- och Mellanamerika: 104 miljarder fat
Europa-Eurasien: 144 miljarder fat
Mellanöstern: 743 miljarder fat
Asien-Stilla havet: 41 miljarder fat
Nordamerika: 60 miljarder fat
Afrika: 117 miljarder fat
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!