Varifrån kommer elen till elbilarna?
Bör regeringen ge direkta råd till bilindustrin eller nöja sig med att låta marknaden bestämma? Därom råder delade meningar. Men bilindustrin står inför så omfattande förändringar att det nog är rimligt att regeringen snart talar om hur man ser på framtiden, hjälper till med forskning och utveckling och ser till att det finns nödvändig infrastruktur.
Den första generationen elbilar, hybridbilar, går på både el och bensin. För att minska utsläppen rejält förutsätter de laddstationer, där man antingen kan tanka el själv eller byta ut sitt använda batteri mot ett nytt som laddas på laddstationen. Hur länge det dröjer innan hybridbilar blir vanliga är oklart, men det beror i hög grad på laddstationerna. Så kallade pluginbilar kommer att dröja längre.
Men om nu framtidens bilar ska drivas med el,
varifrån ska elen komma? Det talas om en enorm utbyggnad av vindkraft, som i dag står för mindre än en procent av elproduktionen. Med tanke på det motstånd som finns mot vindkraften, inte bara från naturvårdsintressen utan också från markägare, kan man vänta sig långdragna tillståndsprocesser.
Vindkraften är också dyr, den kräver stora subventioner. Dessutom fungerar den bara när det blåser lagom. Det blir ingen el om det är för mycket vind eller för lite. Vindkraften passar därför bäst som komplement i liten skala. De stora vindkraftsländerna, Tyskland och Danmark, har varit tvungna att komplettera sin vindkraft med kol. Men det är ingen lösning för Sverige. Dessutom kräver en stor utbyggnad av vindkraften en storsatsning på nya elledningar, och det måste ske samtidigt med utbyggnaden av vindkraften.
Mycket talar därför för att en utbyggnad av kärnkraft måste bli lösningen. Men då brådskar det. Man räknar med minst sju år för att bygga ett kärnkraftverk. Regeringen har lovat att inte ta upp frågan under nuvarande mandatperiod. Men kraven på ett ställningstagande ökar.
Den internationella ekonomiska organisationen OECD har en särskild energibyrå som just har granskat den svenska energipolitiken. Byrån är mycket entusiastisk över svensk energipolitik men oroar sig över regeringens tystnad om kärnkraften.
Organisationen har svårt att förstå hur Sverige ska kunna klara sina klimatmål om kärnkraften samtidigt ska fasas ut. Till detta ska alltså läggas de stora krav på mer el som elbilar kommer att ställa, vilket organisationen inte berör. Det blir alltmer tydligt att Sverige inte bara måste behålla den kärnkraft man har utan också bygga nytt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!