Edris Tavoosi är student i Uppsala och åker buss dagligen. Han har använt UL-appen med reskassa ett bra tag, men inte utan en del problem. När han härom helgen skulle ta bussen från Gottsunda tillsammans med flickvännen låg appen nere.
– Det här har hänt förut, att appen inte funkar, men oftast när man kliver på och appen inte funkar så brukar man få gå in ändå.
Det fick inte Edris Tavoosi den här gången. Efter bussresan ringde han UL:s kundtjänst för att höra vad som gäller när appen strular.
– Jag försökte förklara för den jag pratade med att ni har ju sålt en tjänst till mig, jag har laddat på appen med pengar redan för att jag ska kunna åka buss med den. Om jag laddar på för 300 kronor så dras det ju på en gång från mitt konto och sedan är pengarna inte tillgängliga när appen inte funkar, säger han och menar att det känns som att han i så fall betalar UL två gånger.
UL:s kundtjänst rekommenderade honom att även ha ett kort laddat med reskassa.
– Det var så knäppt. UL gör reklam för appen, men ingenstans står det att den är i princip onödig om du vill vara säker på att åka buss. Det står inte på hemsidan och inte när du laddar ner appen. Om jag alltid måste ha ett laddat busskort med, varför ska jag då ha appen? säger Edris Tavoosi.
Enligt Sture Jonsson, presschef på UL, så inträffade ett fel i systemet den aktuella helgen och under några timmar kunde inga biljetter lösas via appen. Vid sådana händelser försöker man informera bussförarna och uppmana resenärerna att skaffa biljett på annat sätt. Att man har laddat en reskassa spelar ingen roll, man måste ha en giltig biljett för resan.
– Har man reskassa i appen så har man ett betalmedel för biljett, men man har inte köpt någon biljett förrän man aktiverar den, säger Sture Jonsson.
Men att man skulle behöva ha ett UL-kort med reskassa som säkerhet, som Edris Tavoosi fick höra av kundtjänst, håller han inte med om.
– Nej, det ska man inte behöva. Det ska räcka med att man skaffar sig det ena, vi går ju aldrig ut och säger att har du skaffat ett UL-kort med reskassa så ska du även se till att ha appen för att kunna betala ifall kortet inte funkar.
Sture Jonsson berättar att om man tvingas betala med ett betalkort – som är betydligt dyrare än att åka med reskassa – för att appen inte fungerar, ska man ta kontakt med kundtjänst. Då kan man få tillbaka mellanskillnaden, åtminstone när det beror på ett fel i UL:s system. Det här förvånar Edris Tavoosi.
– Det nämnde kundtjänst inte heller för mig. Hur ska man veta det här när de inte går ut med informationen? undrar han.
På UL:s hemsida finns information om hur appen fungerar, men ingenting om vad som händer när den inte gör det.
– Om det blev problem väldigt ofta skulle det finnas anledning att ha sådan information. Annars är det inte säkert att det man informerar om gäller vid det tillfället, säger Sture Jonsson.
Men en generell information om att om inte appen fungerar så måste man lösa biljett på annat sätt, den gäller väl alltid?
– Ja, det är klart att man skulle kunna tänka sig att ha en sådan generell information i anslutning till information om appen. Det är möjligt att vi behöver se över vad vi kan göra bättre i det fallet.