SJ kommer från och med 1 maj ersätta resor oavsett vem som orsakat förseningen. Men samtidigt sänker SJ ersättningen. Med den nya restidsgarantin innebär det att resenärer som köper en enkelbiljett kommer få tillbaka 25% istället för 100% som det är i dagsläget om tåget är 1 timme sent.
– Varför ska man ändra något till det sämre, det förstår jag inte. Det är ett dåligt sätt att ta han om sina kunder på, säger Sören Ström.
TT uppger att SJ inför de nya garantireglerna för att förenkla systemet för företaget och sänka de interna kostnaderna. Förra året betalade SJ ut 50 miljoner kronor i restidsgaranti.
– Jag gissar på att det ekonomiska själ som ligger bakom sänkningen. De vill förbättra sin egen ekonomi på kundens bekostnad helt enkelt, säger Sören Ström.
Han tycker att SJ:s ändring av retidsgarantin är omotiverad med tanke på förseningarna som varit under den senaste tiden.
Sören Ström brukar åka med SJ ungefär 10 gånger per år, men Maria Stenberg och Niclas Åberg har bägge två pendlarkort och åker dagligen med SJ. Maria blev förvånad över att reglerna för ersättningen ska ändras och förstår inte heller exakt vad det kommer innebära för resenärerna.
– Jag tycker inte att de nya reglerna låter särskilt bra. Samtidigt har jag svårt att se framför mig om de nya reglerna hjälper folk att bli ersätta för fler resor eller inte, säger Maria Stenberg.
Niclas Åberg tycker att det är positivt att SJ väljer att ersätta alla försenade resor oavsett vem som orsakat förseningen. Samtidigt tycker han att SJ borde fortsätta att ersätta hela resan om man exempelvis missar en tenta på grund av tåget.
– SJ borde ju åtminstone ersätta mig för resan då. Att bara ge en del tillbaka är inte rätt, säger Niclas Åberg.
Men Niclas kommer fortsätta pendla med SJ eftersom det är det smidigaste sättet för honom att ta sig mellan Märsta och Uppsala. Även Sören Ström kommer fortsätta att åka SJ lika mycket i framtiden som han gör i dag trots att han inte tycker om ändringarna med resegarantin.