Våren är moppekortets tid

Släpp mopparna loss det är vår! Våren är också moppekortens tid. Många ungdomar som under vintern fyllt 15 ser fram mot säsongens första mopedkurser.

Jörgen Persson har varit trafiklärare i 26 år - nu på våren väntar moppekurser.

Jörgen Persson har varit trafiklärare i 26 år - nu på våren väntar moppekurser.

Foto: Christer Bergström

Uppsala2016-03-14 08:05

För många motorcykel- och mopedentusiaster är våren höjdpunkten på året, när snön är borta och temperaturen stiger. Då de tar ut sina fordon på vägarna igen. På våren ökar antalet tvåhjuliga fordon i trafiken.

– Första mopedkursen i april är fulltecknad, det betyder sexton personer. Den här tiden på året är förväntingarnas tid för alla de ungdomar som har åldern inne för att ta moppekort, men även för mig också, säger trafikläraren Jörgen Persson som driver JP's Bil och MC-Skola i Tierp.

Jörgen Persson har varit trafiklärare i 26 år och har firman tillsammans med sambon Anette Pettersson. De flyttade från Sundbyberg och bosatte sig utanför Tierp för 14 år sedan. Sju år innan dess var de sommarboende i en by nära Kyrkbyn.

Under årets ljusa månader genomför de sex mopedkurser, en varje månad fram till september, med ett semesteruppehåll i juli.

– Mopedkörkort är den snabba vägen till körkortet. Man har kommit långt i bilkörkortet. På en kurs läser vi tio timmar teori och övningskör tre timmar i trafik. Det är mycket att läsa in, men de allra flesta klarar kursen första gången, säger Jörgen Persson som tycker att intresset bland ungdomar att skaffa moppe vid fyllda femton har legat på en stadigt jämn nivå under många år.

Och det är lika många tjejer som killar som tar moppekortet.

– Det är fler på landsbygden än inne i en större tätort som tar moppekort. Man blir mer rörlig med moped, slipper vara beroende av att få skjuts och på många håll i glesbygd är det dåliga kommunikationer. För många är moppe ett nödvändigt ont, säger han.

En mopedist lever tjugo gånger farligare i trafiken än en bilist:

– En mopedist är mitt i smeten, mer utsatt än om man sitter i en bil, ung mopedister skadas mer än vuxna i trafiken, unga mopedister är den största enskilda gruppen svårt skadade i trafiken. man är hetare, intensivare i körningen. Skjutsar man kompisar efter en fyllefest, då är olyckan nära. I kursen går vi igenom en mängd olika risker som när alkohol finns med i bilden, hur viktigt det är att använda hjälmen och på ett rätt sätt och fartens påverkan. Men vi kommer inte med några pekpinnar, säger Jörgen Persson som ger alla nödvändiga tips och råd på vad en mopedist behöver tänka på för att köra säkert.

Körkortsbehörigheten AM ger rätt att köra moped klass I (EU-moped) som är konstruerade för en hastighet av 45 km/timmen och kostar omkring mellan 4 000 och 5 000 kronor.

Förarbeviset ger rätt att köra moped klass II, alltså en moped som är konstruerad för en hastighet av 25 km/timmen och har en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Förarbeviset kostar omkring 2 500 kronor.

christer.bergstrom@unt.se

Fakta 1

Idag räknar vi med att det finns ca 100 000 mopeder i sommartrafiken. Som mopedist och cyklist är du också oskyddad om något händer.

Du kan öka din säkerhet genom att alltid använda en fastspänd hjälm på huvudet och inte trimma mopeden.

Trafikverket har i samverkan med berörda organisationer arbetat fram en strategi för ökad säkerhet på motorcykel och moped.

Målet med strategin är att visa hur antalet omkomna motorcyklister och mopedister kan halveras och hur antalet mycket allvarligt skadade kan minska till 2020. Målet är satt utifrån 2010 års nivå. Syftet med den gemensamma strategin är att systematisera säkerhetsarbetet och därmed öka säkerheten på motorcykel och moped.

Det viktigaste för säker mopedtrafik är att begränsa konsekvenserna av olyckor som inträffar.

Prioriterade insatsområden för ökad mopedsäkerhet är:

•minskad trimning och tekniska brister

•ökad och rätt hjälmanvändning

•säkrare vägar och gator

källa: http://www.trafikverket.se/

Fakta 2

Det finns två olika sorters mopeder, moped klass I och moped klass II.

De två mopedsorterna har lite olika krav vad gäller utrustning och vilka trafikregler som gäller. Men det finns några saker som är gemensamt för de båda sorterna.

För att få köra moped klass I eller klass II måste du:

• ha fyllt 15 år

• ha gått en utbildning hos en behörig utbildare • ha hjälm när du kör • följa de trafikregler som finns • ha trafikförsäkring för mopeden

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!