Vårdpersonal ska inte behöva ta kritik

— Om hemtjänsten inte hinner utföra sina arbetsuppgifter är det chefernas sak att informera vårdtagarna. Vårdpersonalen ska inte behöva möta den kritik eller ilska som kan bli följden från vårdtagarnas sida.Det säger Agneta Karlström vid Arbetsmiljöverket.

Uppsala2004-08-16 00:00
Till följd av det senaste årets nedskärningar har hemtjäns­ten på flera håll i Uppsala ibland inte hunnit duscha, städa etc hos de äldre.
I sin granskning av hem­tjäns­ten i Eriksberg skriver Arbetsmiljöverket att de uteblivna insatserna "kan leda till att anställda får ta emot klagomål, trakasserier eller hot".
Av arbetsmiljöskäl ska alltså personalen på golvet inte behöva utsättas för det obehaget. Att tala om för vårdtagarna vad som inte kommer att utföras är något ansvariga tjänstemän får handskas med, enligt Agneta Karlström.
Det är ett besked som uppskattas av Marika Madeon, vårdbiträde vid Ekeby bruk hemvård.
— Flera gånger har jag varit med om att till exempel anhöriga blivit arga på mig när vi inte hunnit med. "Min man behöver duschas nu, det här har vi betalat för", kan de säga.

"Bra att vi inte behöver"
— Det är bra att vi ute i vården inte ska behöva komma med den dåliga nyheten att vi inte har tid att göra vårt jobb på grund av att vi är kort om folk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om