Vårdgaranticentrum ska hjälpa patienterna rätt

I oktober startar landstinget i Uppsala län ett vårdgaranti­centrum. Syftet är att förenkla patienternas väg genom vården i samband med den utökade vårdgarantin.

Uppsala2005-09-25 13:13
Från och med första november gäller den utökade vårdgarantin som innebär att en patient har rätt till behandling inom tre månader efter att beslut om behandling fattats.
Information och stöd till såväl patienter som personal anses vara en förutsättning för en väl fungerande vårdgaranti.
Därför finns nu ett förslag om att inrätta ett Vårdgaranticentrum med start i oktober.

Information
Vårdgaranticentrum får till uppgift att informera patienter, allmänheten och personal om reg­ler för valfrihet och vårdgaranti, väntetider och patienträttigheter.
Information om köer inom landstinget och hos andra vårdgivare är också en del av arbetsuppgiften.
Om Uppsala läns landsting inte klarar av att erbjuda en behandling inom tre månader ska vårdgaranticentrum se till att patienten erbjuds behandling hos någon annan vårdgivare.

Kan tacka nej en gång
Endast en gång har patienten rätt att tacka nej till anvisad behandling hos en annan vårdgivare.
Avböjer patienten en andra gång får patienten stå kvar i kön för behandling i det egna landstinget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om