"Gratis influensavaccinering för nya patienter! Du som väljer att anmäla dig som patient hos Familjeläkarna bjuder vi på gratis influensavaccination under november."
Så löd texten på det utskick från vårdcentralen Familjeläkarna som skickades ut till hushåll i Luthagen i början av november. Lockande kanske, men utskicket strider mot de etiska riktlinjer som vårdcentraler har att förhålla sig till. Mats Brolin, verksamhetschef för Ekeby Hälsocenter i Uppsala, reagerade när han läste meddelandet:
– Det finns etiska regler som säger att patientlistningar inte får villkoras. Att då locka med gratis influensavaccin för att personer ska lista sig är ett allvarligt fel, säger han.
Mats Brolin förklarar att alla vårdcentraler får pengar av landstinget för varje listad, eller inskriven, patient. Systemet bygger på att patienter på frivillig basis ska kunna lista sig på den vårdcentral man själv vill. Att locka patienter att lista sig med hjälp av erbjudanden, är därför inte i linje med de etiska reglerna.
– Det här är i grunden ett solidariskt ersättningssystem som är det samma för alla vårdcentraler. Men då måste alla följa reglerna.
När landstinget i Uppsala län uppmärksammades om utskicket informerades vårdcentralen om de etiska riktlinjerna för marknadsföring. Men när Mats Brolin besökte vårdcentralens hemsida ett par veckor senare upptäckte han att företaget återigen bröt mot reglerna genom att skriva att patienter behövde lista sig för att för att få tillgång till läkare och specialister.
– Man får inte villkora sjukvård för listning. Som patient har man rätt att besöka och få vård på alla vårdcentraler oavsett var man är listad. När vårdcentralen i Luthagen skriver att man måste vara listad för att kunna få kontinuerlig vård är det också ett fundamentalt fel.
Totalt har Familjeläkarna i Luthagen brutit mot regelverket tre gånger enligt Mats Brolin, då texten på vårdcentralens hemsida fortfarande var felaktig efter att landstinget påpekat att den tidigare texten var missvisande.
– Den här vårdcentralen har brutit mot reglerna gång på gång trots tillsägelser. Det är jobbigt för oss som jobbar på andra vårdcentraler som gör allt för att inte bryta mot reglerna.
En vårdcentral som bryter mot sina skyldigheter kan bli av med sitt avtal med landstinget i förtid. Sofie Schwan, utredare på landstingets ledningskontor, konstaterar att Familjeläkarna har begått flera fel, men hon ser inte någon anledning till att landstinget skulle sätta in ytterligare åtgärder mot företaget.
– När landstinget får kännedom om brister hos vårdgivare påtalas dessa för vårdgivaren och en bedömning görs i det enskilda fallet om allvarlighetsgrad och vidare hantering. I det aktuella fallet har vårdgivaren beklagat de båda misstagen, uppgivit att man kommer att rätta sig efter de riktlinjer som finns samt rättat den felaktiga informationen på hemsidan om att patienten behöver lista sig, skriver hon i ett mejl till UNT.
Om företaget skulle begå ytterligare fel kommer landstinget göra en intern bedömning tillsammans med landstingets jurist.
Verksamhetschefen Jonas Thun på Familjeläkarna förklarar utckicket med erbjudande om gratis vaccination som något av ett misstag.
– Det är lite av en tolkningsfråga. Det är tydligt att man inte ska erbjuda patienterna olika saker för att de ska lista sig och det kan jag förstå när det gäller till exempel dyra hälsoundersökningar. Men när det kommer till vaccin handlar det mer om att vi ville pusha för att fler skulle vaccinera sig i dessa influensatider. Vi tycker inte att det är jätteallvarligt och landstinget godkände vår förklaring.
Att felen skulle innebära en försämrad konkurrenssituation för andra vårdcentraler håller Jonas Thun inte med om.
– Den här vaccinationskampajen hade bara ett gott syfte. Nu tycker jag att vi ska fokusera på rätt saker och att ge en bra vård i stället för på småsaker.