Vårdcentral bröt mot telefonetik

Gottsunda vårdcentral raggade nya kunder via mobilen utan att fråga om lov. Nu kritiseras vårdcentralen av DM-nämnden för att ha brutit mot god sed vid direktmarknadsföring.

Foto: Nina Leijonhufvud/arkiv

Uppsala2013-01-09 07:00

Det hela inträffade i somras. Gottsunda vårdcentral försökte locka olistade patienter genom att ringa upp dem och erbjuda listning på vårdcentralen. Några ur den egna personalen fick i uppgift att utföra uppdraget.
En man i Gottsunda som blev uppringd på sin mobil ville inte ha någon marknadsföring. Han var inte intresserad av att lista sig, hade aldrig tidigare varit kund hos Gottsunda eller någon annan vårdcentral. Han anmälde vårdcentralen till Etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden. Nämnden har nu kommit med sitt beslut. Gottsunda vårdcentral har brutit mot god sed vid direktmarknadsföring.
– Det är första gången vi avgjort en anmälan mot en vårdcentral. För att ringa en privatpersons mobiltelefon för att locka patienter måste man ha ett samtycke enligt marknadsföringslagen. Det hade man inte, säger Axel Tandberg som är sekreterare i DM-nämnden.

I ett svar till nämnden beklagar landstinget om mannen som blivit uppring upplevt det som en olägenhet och konstaterar sedan marknadsföringen inte varit lämplig.
Samtidigt frågar sig landstinget om uppringningen verkligen är att betrakta som marknadsföring i lagens mening. Landstinget ska ju enligt sjukvårdslagen erbjuda vård till hela befolkningen.
Nämnden anser dock att Gottsunda vårdcentral verkar på en konkurrensutsatt marknad och att det därmed inte finns något etablerat kundförhållande till de olistade innevånarna.
Landstinget fogar sig i DM-nämnden beslut. För att inte händelsen ska upprepas så tänker landstinget se över sina etiska regler för marknadsföring.
– Vi tittar på det. Den riktlinje som finns i dag är allmänt hållen. Vi måste överväga hur preciserad den befintliga riktlinjen bör vara, säger Joachim Ahl, jurist vid landstinget som har handlagt ärendet.

Bröt Gottsunda vårdcentral mot landstingets egna regler?
– I och med att reglerna är allmänt hållna så tycker jag att det är hårt att säga att de bröt mot dem. Där står bland annat att all marknadsföring ska ta stor hänsyn till mottagaren. Vårdcentralen tolkade reglerna som att de gjorde det. DM-nämnden menar dock att de gick över gränsen, så man kan säga att de hjälpt oss att definiera reglerna, säger Joachim Ahl.
Om någon annan vårdcentral också har använt sig av marknadsföringsmetoden är oklart.
– Jag har inte hört talas om det och vi har inte anmälts till DM-nämnden mer än av en person.
Enligt Axel Tandberg så ökar antalet anmälningar till nämnden sakta år från år. Till och med augusti i 2012 hade DM nämnden fått in 257 anmälningar. Av dem har 38 friats och 213 fällts.
– Det är ett ökande problem att fler ringer till personer de inte har samtycke med, säger han.

Vissa företag skriver in i sina villkor att de har rätt att ringa upp. Axel Tandberg tar ett exemplen med erbjudanden som går ut på att vinna en avancerad mobiltelefon. Det enda den som deltar behöver göra är att ange sitt mobilnummer enligt erbjudandet.
– Jättebra tycker många och accepterar villkoren. Men få läser igenom dem där det står att de godkänt ett avtal som ger företaget rätt att ringa upp dem och bedriva marknadsföring i telefonen.
Andra företag försöker komma förbi reglerna genom att uppge att de fått den uppringda personens nummer av en av dennes kompisar.
– Vissa hävdar att det är lika med ett aktivt samtycke. Man försöker göra en extensiv tolkning av reglerna på olika sätt, säger Axel Tandberg.

FAKTA

Säljsamtal till mobil inte tillåtet
Vill man undvika att bli uppringd av telefonförsäljare kan man spärra sin fasta telefon hos Nix Telefon.
För mobiltelefoner finns ingen motsvarande spärr eftersom säljsamtal till mobilen inte är tillåtet enligt de etiska reglerna. Undantag finns om man själv godkänt att bli uppringd eller om man är kund hos företaget.

Etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden, har skapats av branschen för direktmarknadsföring och prövar brott mot de etiska reglerna. Syftet är att främja god etik i branschen.
Nämnden består av en jurist med domarkompetens och företrädare för Föreningen Nix Telefon, Svensk Distanshandel, Sveriges annonsörer och Swedma – Swedish Direkt Marketing Association.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om