Varannan resenär får rätt efter anmälan

Försenade flyg, bagagetrassel och boende som inte lever upp till vad det lovat - det är några av de vanligaste sakerna vi svenskar irriterar oss på under semesterresan.

Foto:

Uppsala2007-10-06 00:01
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tar varje år tar emot över 1000 anmälningar mot olika reseföretag i Sverige. Tittar man på statistiken ser det ut som att resebranschen sköter sig bättre än tidigare. Färska siffror visar att antalet anmälningar efter flera års stadig ökning har planat ut under de tre första kvartalen i år. Torsten Palm på ARN hoppas att det beror på att resebyråerna har kunnat använda sig av deras bedömning i tidigare fall i konflikter med kunder och på det viset sluppit gå så långt som till ARN.
- Den tidigare ökningen av antalet anmälningar beror knappast på att reseföretagen skött sig sämre. Jag tror det finns flera olika anledningar. Dels är det goda tider och då reser folk mer. Det individuella resandet ökar också, där folk planerar och genomför sina resor helt själva.

En tredje anledning till att fallen under några år ökat är EU:s förordning om kompensation vid nekad ombordstigning och inställda flyg, där en viss oklarhet rått kring när ersättning egentligen ska betalas ut.
- Där har vi nu fått ganska gott om praxis vilket gör att kanske inte lika många anmälningar mot flygbolag kommer in, säger Torsten Palm.
De fall där anmälaren får rätt handlar ofta om just den EU-förordningen, medan andra typer av fall kan vara svårare att få rätt i.
- Det konsumenten ofta stupar på är att man missförstått reglerna. Man ska till exempel ha påtalat ett problem för reseföretaget redan på plats, de måste ha fått en chans att rätta till det. Ofta kan också en konsument vara missnöjd med en detalj på resan och vilja ha hela resans pris tillbaka, vilket också kan vara svårt.

Förra året fick 46 procent av anmälarna till ARN:s reseavdelning helt eller delvis rätt mot reseföretaget.
Den som är missnöjd med sin resa ska i första hand kontakta reseföretagets kundservice. Där löses de flesta tvister innan de går så långt som till ARN. Fungerar det inte ska man först vänd sig till konsumentvägledaren kommunen och därefter, om man fortfarande inte är nöjd, till ARN.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!