"Var tydlig och ställ krav"

Ställ tydliga krav på när en reparation av en vara ska vara genomförd. Det rådet ger konsumentvägledarna i Uppsala till konsumenterna. Långa handläggningstider är vanligast för mobiltelefoner och hemelektronik.

Uppsala2006-07-31 00:00
I stort sett varje vecka vänder sig ett antal personer till Konsument Uppsala för att få hjälp med hur de ska hantera reklamationer av varor och tjänster. Ofta gäller klagomålet utdragna reparationstider. Många butiker saknar serviceverkstad och varorna skickas inte sällan utomlands för lagning.
Konsumentköplagen ger kunden rätt att reklamera en vara, inköpt efter 1 april 2005, upp till tre år efter köpet. Reparationen ska då ske inom skälig tid vilket enligt Konsumentverket är 2-3 veckor.
— Ett halvårs väntan för att få en dator lagad är inte acceptabelt. I ett sådant fall måste man kunna kräva att varan ska bytas ut eller köpet hävas. Jag vet också av erfarenhet att reparationstiderna för en mobiltelefon är omkring fyra veckor, säger Ewa-Lena Schweitz, konsumentvägledare i Uppsala.
Enligt May Strandberg, konsumentvägledare i Uppsala och Östhammar finns det anledning att ställa frågan om service och reparationstider redan vid köpet. Anledningen är att det vid en eventuell reklamation ligger på kunden att hävda sin rätt till prisavdrag, ersättningsvara eller hävning av köpet.
Även om reklamationstiden är tre år så är det upp till konsumenten att bevisa felet fanns redan vid köpet. Det finns dock ett undantag för detta och det är under de sex första månaderna som kan jämföras med en garantitid. Blir det under den tiden fel på en vara är det säljaren som bevisa att felet inte fanns vid köpetillfället.
— Kommer man däremot efter två år med en vara är det ofta så att säljaren vill göra en felsökning och då tar de ut en avgift för detta. Den kan vara allt från 300 till 1 000 kronor.
Ibland omfattas varan av en särskild garanti och då kan man hänvisa till den.
- Skulle jag tappa en mobiltelefon och felet beror på det kan jag förstås inte kräva ersättning. Men annars gäller att säljaren skyndsamt ska ordna reparation, och även då är det cirka två veckor som gäller. Om inte det går att bör de erbjuda en lånevara.
För att undvika att hamna i situationer där man under lång tid blir utan mobiltelefon, dator eller teve är det klokt att redan vid inlämningen vara tydlig med när vill ha tillbaka varan.
- Mitt råd är att man sätter ett stoppdatum för när man måste ha tillbaka den lagade varan. Ofta brukar det lösa sig då. Gör det inte det får man bli tuffare. Då bör man kräva att få en ny vara eller till och med häva köpet, säger Ewa-Lena Schweitz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om