Många hinder för utbyggnad av Vänge

Är folkomröstningen om att bygga fler bostäder i Vänge bara ett spel för gallerierna? Det är en fråga från Vängebor när de ser vilka hinder som finns för att bygga ut orten.

Bruno Malabeux säger att det framför allt är utanför Vänge som det är möjligt att bygga fler bostäder om orten ska expandera. Blandrashunden Dina följer med på promenaden genom samhället.

Bruno Malabeux säger att det framför allt är utanför Vänge som det är möjligt att bygga fler bostäder om orten ska expandera. Blandrashunden Dina följer med på promenaden genom samhället.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2023-10-30 03:00

Bruno Malabeux är en profil i Vänge och engagerad bland annat som ordförande i Hagunda IF. Han säger att det finns stora behov att utveckla orten, men att förhoppningarna kommit på skam.

– I varje valrörelse får vi höra att Upptåget ska stanna i Vänge. Men sedan blir det inget, säger han.

Efter flera turer har Erik Pelling (S) och Stefan Hanna (UP) landat i att frågan i den kommande folkomröstningen ska handla om kommunen ska satsa mer på bostadsbyggande utanför Uppsala längs med järnvägen, och mindre i sydöstra staden.

Och här finns ett moment 22 för utvecklingen av både Vänge och Järlåsa, två tätorter väster om Uppsala som politikerna då pekar ut som ersättning för den planerade utbyggnaden i sydvästra staden.

För att tågen ska kunna stanna i Vänge krävs det investeringar på mellan 1 och 2 miljarder, enligt en beräkning från 2016. Vill man dessutom öka turtätheten för tågen, som i dag går med en timmes mellanrum, behöver järnvägen byggas ut till dubbelspår vilket är en mångdubbelt större investering. Men enligt Trafikverket är underlaget för litet för att motivera kostnaden för en station.

Ett tågstopp i Järlåsa ligger ännu längre bort i planeringen.

Bruno Malabeux tar med UNT på en promenad genom samhället. Vi passerar en park med lekplats och några tennisbanor med en innebandyplan.

undefined
Bruno Malabeux, ordförande i Hagunda IF är kluven till planerna på utbyggnad i Vänge. Men här, i skogsdungen intill lekplatsen, är det otänkbart att bygga bostäder, säger han.

– Här går det inte att bygga några bostäder, säger Bruno Malabeux och slår ut med handen när vi passerar lekparken som kallas High Chaparall.

– Det här området är extremt viktigt för Vängeborna. Vi har skolbarn som är här och leker, vi har innebandyplanen och sammankomster som Vängedagen, fortsätter han.

Samtidigt är han medveten om att det är svårt att få fler satsningar på orten, om inte fler flyttar hit. Han tycker att tätorterna väster om Uppsala har hamnat i skymundan.

– Jag är kluven och är både för och emot en utbyggnad av Vänge. Det är lugnet som gör att man trivs i Vänge. Men vill man att Uppsala ska vara den bästa landsbygdskommunen så måste man också satsa. Någonstans behöver man bygga bostäder.

En ny station i Vänge är en förutsättning för att bygga ut samhället. Men det är lätt att inse att det inte är särskilt många av de 33 000 bostäder som planeras i södra Uppsala som går att lägga i Vänge, även efter en utbyggnad av järnvägen.

undefined
Ett tänkt stationsläge ligger i nordvästra delen av Vänge. Men för att det ska vara möjligt krävs en omfattande utbyggnad av bostäder. Runtomkring finns dock mycket åkermark, som det inte är möjligt att bygga bort.

Från kommunen vill man i dag inte säga var i Vänge som det kan byggas bostäder.

– Det är just det vi håller på att utreda, säger Ulrika Jonsson, som arbetar med översiktsplanen.

När UNT tittar på kartan är det tydligt att de byggbara områdena är begränsade. Förutom parken i centrala Vänge finns ytterligare en liten skogsdunge inne i samhället. På östra sidan finns en smal remsa skog intill elljusspåret. Längre ut begränsar störningar från bergtäkten bostadsbyggande. På norra sidan finns ett mindre skogsområde ett par hundra meter norr om en tänkt tågstation. Annars är det mesta jordbruksmark, som inte kan bebyggas utan särskild dispens.

Totalt är det enligt denna beräkning uppskattningsvis 47 hektar som det teoretiskt skulle vara möjligt att bygga på. Där kan det rymmas omkring 500 villor, om man bygger småhus på hela ytan. Med lägenheter i tvåvåningshus kan man få in 3 000 lägenheter. Men det är långt ifrån säkert att det går att bygga på hela området. Det finns fornminnen att ta hänsyn till. Och någon inventering av skyddade arter som kan hindra planerna har inte gjorts.

Både i Vänge och Järlåsa behövs även stora investeringar i VA-nätet för att man ska kunna bygga fler bostäder. Det handlar då om att bygga ledningar för vatten och avlopp från Uppsala. Ledningen till Vänge beräknas enligt Uppsala Vatten kosta cirka 160 miljoner. För att det ska vara motiverat krävs minst 1 000 bostäder till. Ledningen till Järlåsa beräknas kosta ytterligare 460 miljoner.

– Jag undrar om den här folkomröstningen bara är ett politiskt spel, säger Bruno Malabeux.

Enligt Stefan Hanna är utbyggnaden av Vänge och Järlåsa något som kan ske på längre sikt.

– En station i Vänge är en långsiktig framtida bild som funnits med i planeringsarbetet, säger han.

Är det ärligt att i folkomröstningen peka ut Vänge som utbyggnadsort när det i praktiken inte är möjligt?

– Det handlar om att ge väljarna möjlighet att säga sitt om var man vill placera bostäder från de södra stadsdelarna. Och då handlar det om andra delar med goda kollektivtrafikmöjligheter. I nuläget är det den norra delen och Ostkustbanan, säger Stefan Hanna.

Folkomröstning i juni

En folkomröstning inför arbetet med att ta fram en ny översiktsplan för Uppsala kommun ska hållas den 9 juni nästa år i samband med valet till EU-parlamentet. Frågan som Uppsalaborna ska ta ställning till är:

"Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!