Vandaliseringen av elsparkcyklar minskar drastiskt

Parkeringsförbud nära Fyrisån och mer bastanta modeller har minskat vandaliseringen: "Svårare att vandalisera".

I dagsläget har Tier ett avtal med ett dykarsällskap som rycker ut om en elsparkcykel skulle hamna i Fyrisån. "Litiumbatterier ska inte vara i vatten", säger Svedenstedt.

I dagsläget har Tier ett avtal med ett dykarsällskap som rycker ut om en elsparkcykel skulle hamna i Fyrisån. "Litiumbatterier ska inte vara i vatten", säger Svedenstedt.

Foto: David Johansson

Uppsala2021-07-23 05:00

UNT rapporterade i vintras att Tier-anställda får fiska upp Elsparkcyklar som har hamnat i Fyrisån. Tiers sverigechef August Svedenstedt säger nu att vandaliseringen av elsparkcyklar har minskat drastiskt. En lyckad åtgärd är så kallad geofencing vilket innebär parkeringsförbud i närheten av ån. 

– Vi jobbar med att förebygga att skotrarna blir kastade i vattendrag genom att till exempel ha geofencing i närheten av vattendrag. Du kan inte parkera närmre än 10 meter från Fyrisån, säger August Svedenstedt.

undefined
I dagsläget har Tier ett avtal med ett dykarsällskap som rycker ut om en elsparkcykel skulle hamna i Fyrisån. "Litiumbatterier ska inte vara i vatten", säger Svedenstedt.

Tiers elsparkcyklar har även blivit mer robusta sedan deras första modell introducerades. 

– Den första modellen var ostabil och lätt. Den senaste modellen har en stabil konstruktion och det är svårare att vandalisera dessa skotrar, de går inte sönder, säger Svedenstedt. 

Han anser att åtgärderna har gett god effekt. 

– Vandaliseringen har minskat drastiskt om man kollar generellt i både Sverige och Danmark, säger han. 

undefined
Tier ska i nästa vecka byta ut sina elsparkcyklar till en nyare modell vilket är en del av satsningen i Uppsala, säger August Svedenstedt, sverigechef på Tier.

Under pandemin märkte Tier att resemönstret förändrades när folk valde elsparkcyklar istället för att åka kollektivt. De längre resorna har nu minskat igen men företaget ser trots detta ett ökat användande när pandemin släpper sitt grepp – nu investerar de i Uppsala. 

– Vi investerar i lager i Uppsala och elfordon som vi använder när vi byter batterier på skotrarna. Vi tror på Uppsala som marknad och det beror mycket på kommunens högt ställda klimatmål, säger Svedenstedt. 

UNT har även sökt företaget Voi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!