Avstår Black Week – Uppsalabutikerna berörs

Den välkända klädkedjan MQ väljer att avstå den stora reaveckan, och butikerna i stan och Gränby kommer därmed inte ha särskilda Black Week-erbjudanden kommande vecka.

Trots att MQ inte deltar i Black Week, menar försäljningschefen Katarina Blomqvist att man är neutralt inställd till den stora reaveckan. "Vi tar inte ställning varken för eller emot Black Week", säger hon.

Trots att MQ inte deltar i Black Week, menar försäljningschefen Katarina Blomqvist att man är neutralt inställd till den stora reaveckan. "Vi tar inte ställning varken för eller emot Black Week", säger hon.

Foto: Privat/Pressbild

Uppsala2022-11-20 21:00

Däremot kommer butiken att ha egna erbjudanden, men inte kopplat till Black Week.

– Någon traditionell Black Week kommer vi inte ha i år. Vårt huvudfokus är att uppmuntra kunden att bygga en långsiktig garderob genom våra nyheter och våra tjänster. Vi kommer under den aktuella veckan att ha sänkt pris på utvalda varor, vilket är något vi arbetar med vid enstaka tillfällen mellan de två stora reaperioderna på vintern och sommaren, säger Katarina Blomqvist, chef för försäljning och marknad på MQ Marqet.

Beror det på klimataspekten av det hela och är det mer ett symboliskt ställningstagande i så fall?

– Som jag nämnde är vårt erbjudande under den veckan "sänkt pris på utvalda varor”, vilket är något vi arbetar med vid enstaka tillfällen mellan de två stora reaperioderna på vintern och sommaren. Vi tar inte ställning för eller emot Black Week.

Är det något annat som bidrar till beslutet?

– Vårt fokus är alltid att uppmuntra kunden att bygga en långsiktig garderob genom våra nyheter och våra tjänster. Det passar oss bättre att jobba med sänkt pris på utvalda varor då och då istället för att jobba med olika reakoncept vid olika tidpunkter.

undefined
MQ Marqets butik i stan i Uppsala. Utan Black Week-erbjudanden men väl med egna kampanjer.

Lisa Thörn är vd och cityledare för Uppsalas stadskärna. Hon uppskattar MQ:s beslut.

– Jag tycker det är modigt. Man vågar gå sin egen väg, och inte göra som alla andra, säger hon.

Däremot var det, även med branschens ögon, ett uppmärksammat besked klädkedjan levererade.

– Det blev en snackis inom detaljhandeln. Det är inte så vanligt att en stor kedja går ut med ett sådant besked, säger Lisa Thörn.

Samtidigt konstaterar Lisa Thörn att det varje år är flera butiker som väljar att avstå Black Week och Black Friday, men då handlar det oftast om de lite mindre aktörerna.

undefined
Lisa Thörn, vd för Citysamverkan i Uppsala, säger att många av de stora kedjorna deltar i Black Week, medan de mindre lokala aktörerna satsar på egna sorters erbjudanden under den här tiden i och med stor kundtillströmning till stan.

Hur ser du på Black Week som fenomen?

– Det är ju bra för kunderna, men man vill också värna det lokala och att man handlar lokalt.

Lisa Thörn beskriver att hon är tudelad till köpveckan.

– Vi står inför en julhandel som är det viktigaste för detaljhandeln. Då är det svårt att dumpa priserna nu och sedan höja igen i december. Man förstör sin egen marginal. Samtidigt är det ju inflation, och för kunden kan det vara ett bra läge att slå till på lägre priser under den här veckan, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!