Valet av skola påverkar betyget

I Uppsala kommuns egen betygsundersökning finns misstankar om att skolor med naturvetarprogram ger sina elever lite för höga betyg. Granskningen visar också att eleverna på de yrkesförberedande utbildningarna riskerar att få omotiverat låga betyg.

Uppsala2007-06-04 22:00
- Vi misstänker att valet av skola påverkar betygsresultatet. Det är för stora avvikelser för att det ska finnas en naturlig förklaring. Det mest troliga är att det finns en betygskultur på vissa Uppsalaskolor som gör att betygen blir orättvisa, säger Göran Åslund, utredare vid produktionskontoret för vård och bildning.

Han har jämfört elevernas slutbetyg i de kommunala grund- och gymnasieskolorna. Jämförelsen gäller betyg i kärnämnena Matematik A, Svenska A och Engelska A mellan åren 2001 och 2006 och omfattar 10 000 elever.
- Syftet har varit att kontrollera om betygen är rättvisa och om lärarna når upp till kravet om en likvärdig bedömning av varje elev utifrån de nationellt fastställda betygskriterierna, säger Göran Åslund.

Tre av fem elever behåller i stort sett sina grundskolebetyg efter ett år i gymnasieskolan. Men var femte av de lågpresterande eleverna får ännu sämre betyg i alla kärnämnen på gymnasieskolans yrkesförberedande program. Lika många av de studiemotiverade elever med bra slutbetyg i nian får ännu högre betyg på det naturvetenskapliga programmet på Lundellska skolan, Fyrisskolan, Katedralskolan och Celsiusskolan.

Lundellska skolan utmärker sig i undersökningen med att ge höga betyg till fler. Där höjer så många som en tredjedel av eleverna sina betyg.
Också eleverna på de samhällsvetenskapliga utbildningarna får högre gymnasiebetyg. Men där är höjningen inte lika stor som naturvetarnas.
- Det är märkligt att vissa elever får betydligt bättre betyg i gymnasiet med tanke på att deras betyg inte alls var så bra i högstadiet. Visserligen kan det finnas enstaka individer som gör bättre ifrån sig i gymnasiet och tvärtom. Men tar man bort dessa bakgrundsfaktorer, finns ändå en skillnad som inte går att förklara, säger Göran Åslund.

Resultaten kan i värsta fall betyda att valet av skola avgör elevernas betyg och att det råder betygsinflation på naturvetarprogrammet.
- Vi har börjat diskuterat betygskulturen med lärarna och skolledarna. Det är viktigt att skolorna sinsemellan tar upp problemet och att lärarna frågar sig varför det ser ut som det gör. Vi har hunnit en bit på väg och jag är övertygad om att "felen" kommer att rätta till sig när lärarna från olika skolor tillsammans diskuterar och kommer överens om hur elevernas prestationer ska bedömas, säger Göran Åslund.

UNT: Borde inte studien även ta upp jämförelser i resultat av de nationella proven för att få en mer heltäckande bild?
- Vi har inlett en sådan undersökning och resultaten pekar i samma riktning, säger Göran Åslund.
Hitills har fjolårets resultat från de nationella proven i engelska och matematik infogats i utredningsmaterialet. Betygsjämförelsen i matematik visar att en tredjedel av naturvetareleverna får högre slutbetyg än de skrivit på de nationella proven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om