Förra veckan införde Postnord (före detta Posten) ett nytt arbetssätt för Uppsalas brevbärare. Då postterminalen i Rosersberg har tagit över en del av brevbärarnas postsortering ska de nu åka två utdelningsrundor per dag i stället för en. Brevbäraren Erik, som inte vill uppge sitt riktiga namn, tycker att Postnord är under all kritik, och den senaste förändringen blev droppen. Han har jobbat på samma brevbärardepå i tio år och säger sig känna ett stort ansvar för kvalitet- vilket för honom betyder att posten ska levereras i tid. Men i dag räcker inte bemanningen och tiden till att dela ut alla brev.
– Det blir ofta fel i sorteringsmaskinerna på postterminalen, och det hinner vi inte alltid justera. När man måste välja mellan att jobba över eller lämna post outdelad är det något som inte stämmer.
Erik berättar att brevbärarna ibland måste avstå rast, men att ingen i ledningen tar ansvar för arbetsmiljön.
– Det är väldigt lågt i tak på Postnord. De pratar om att företaget går med vinst, men vi bryter nästan ihop.
I december 2014 startade Seko ett upprop mot postanställdas villkor, som gällde underbemanning, otrygga anställningar, överutnyttjande av bemanningsföretag och stressig arbetsmiljö. Enligt Mats Pettersson på Sekos postklubb i Uppsala har över 13 000 personer skrivit på. Postnord har ännu inte gett någon respons.
– Minskande brevvolymer gör att Postnords lönsamhet minskar, och brevbärarna får ta smällen. Verksamheten borde bemannas så att vi både kan göra vårt jobb och ha en bra arbetsmiljö.
Kent Lindström, utvecklingschef på Postnord i Uppsala, hänvisar till en pågående omorganisation.
– Förändringar sker inte problemfritt, men är nödvändiga eftersom vi måste anpassa oss till hur omvärlden ser ut. Det skickas färre brev och fler paket.
Hur ser du på att brevbärare inte hinner ta rast?
– Naturligtvis ska man få sina raster. Vi befinner oss i en uppstartsfas i och med den nya postterminalen och ett ändrat arbetssätt för brevbärarna. Bemanningsfrågan diskuteras hela tiden, och tillsammans med våra medarbetare försöker vi hitta sätt att jobba smart. Postnord håller en otroligt hög kvalitet tack vare duktiga medarbetare.
Erik rekommenderar däremot inte Postnord till kunder.
– Jag sade till ett företag att de måste ha framförhållning när de skickar paket. Man kan inte räkna med att de delas ut i tid.