Vakt handlade fel

Viking Line har nu bett om ursäkt för vakternas bryska beteende när de stoppade uppsalafamiljen Dehghani i kön till Ålandsfärjan.

Foto:

Uppsala2008-02-12 13:01
I söndags berättade UNT om Naser Dehghanis familj vars resa med Viking Line började med att vakterna tog dem åt sidan. Vakterna uppträdde, enligt Dehghani, hotfullt och gick igenom familjens packning. Resultatet av genomletningen blev fyra bananer och några kex, som vakterna kastade i papperskorgen. Familjen fick veta att det strider mot Viking Lines regler att ta med sig mat ombord.
- Vi har nu bett familjen om ursäkt. Vi har också skrivit ett särskilt brev till den 11-åriga dottern som tagit väldigt illa vid sig av händelsen och vi ber om ursäkt för att familjen pekades ut, säger Jan Kårström, VD för Viking Line Skandinavien.

På Viking Line pågår nu en utredning om vad som hände. Enligt Jan Kårström tittar man bland annat på om vakterna missbrukat sin ställning och hur reglerna för att ta med sig livsmedel ombord ser ut.
- Sedan juli 2006 finns det en lag för hur säkerhetskontrollerna ska gå till. Det här var en stickprovskontroll som familjen hamnade i, och vi beklagar att de kände sig utpekade.
Viking Line har kontaktat Naser Dehghani, och han känner sig nöjd sånär som på att han fortfarande väntar på brevet.
- En vecka har de på sig att be om ursäkt skriftligt. Huvudsaken är att de erkänner att de gjort fel, att de tar avstånd från vakternas beteenden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!