Vägskatter kan sänka skogsnäringens lönsamhet
Nya vägskatter kan skada den svenska skogsnäringen och hotar satsningen på biobränslen. Det hävdar skogsbrukets forskningsinstitut Skogforsk. Man kan undra om satsningen på biobränslen är allvarligt menad om de här skatterna införs, säger forskningschefen Lennart Rådström.
— Skogsnäringen är oerhört transportberoende, den står för omkring en fjärdedel av allt transportarbete i Sverige. En kilometerskatt slår väldigt hårt mot näringen, säger han.
Minskad lönsamhet
Enligt Skogforsk, som arbetat på uppdrag av LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna och Sveriges Åkeriföretag, skulle de höjda skatterna sammanlagt kosta näringen 1,8 miljarder om året. Det motsvarar 27 kronor per kubikmeter skogsråvara, vilket kan jämföras med att föryngringsarbetet kostar i snitt 19 kronor per kubikmeter.
Med en sådan kostnadsökning kan den mängd virke som det är lönsamt att avverka minska med uppemot 30 procent. Därmed hotas sysselsättningen inom skogsbruket, liksom de biobränslesatsningar som görs på flera håll i landet.
— Hela satsningen på biobränsle kan man nästan glömma. Råvaran är skrymmande och marginalerna små. Det blir inte intressant att fortsätta om transportkostnaderna ökar på det här sättet, hävdar Lennart Rådström.
Ingen tidsplan
Enligt utredningsförslaget kan en kilometerskatt införas tidigast år 2008. I samband med att skatten införs ska den nuvarande vägavgiften avskaffas. Det ska ge större konkurrensneutralitet mellan svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon.
Utredningen har nyligen varit ute på remiss och fick där ett blandat mottagande. Regeringen har ännu inte tagit ställning till förslaget och det finns i dagsläget ingen tidsplan för när ett beslut kan fattas i frågan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!