Vagnen dyrast

Den gnekiga gamla 70-talsklenoden eller en ny i porscheklass? Somliga föräldrar är beredda att spendera mycket pengar på barnvagnen, visar en ny undersökning. Och visst har utseendet betydelse, tycker småbarnsföräldrar som brukar snegla på varandras barnvagnar.

Anja Kyllönen Folk är inte kloka, konstaterar Anja Kyllönen när hon drar fram med tre veckor gamla Agnes. Barnvagnen är en statussymbol. Själv ville hon bara slippa alla valen vid barnvagnsköpet.

Anja Kyllönen Folk är inte kloka, konstaterar Anja Kyllönen när hon drar fram med tre veckor gamla Agnes. Barnvagnen är en statussymbol. Själv ville hon bara slippa alla valen vid barnvagnsköpet.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-01-26 18:26

Ett försäkringsbolag presenterar en undersökning där fyra av tio småbarnsföräldrar kan tänka sig att spendera upp till 10 000 kronor på en barnvagn. Närmare var tredje förälder i undersökningen tycker att märket på barnvagnen är viktigt. Den viktigaste faktorn är dock vagnens säkerhet, därefter är det viktigt att vagnen är lättmanövrerad och snygg.
Helena Jakobson som står på Stora Torget med månadsgamla David, föll för utseendet på barnvagnen men kom ändå billigt undan: 2 000 kronor för en begagnad som i nypris kostat 10 000 kronor.

Det händer att man sneglar på andras barnvagnar, berättar hon. Äldsta dottern Emelie låg i en vagn av dålig kvalitet.
– Jag var student och de som var med i samma mammagrupp hade jobbat några år. De hade finare vagnar.
Själv vaggades hon till söms i en begagnad Emmaljunga. Det var på 1970-talet och den hade tidigare använts av hennes kusiner.
Anja Kyllönen rullar fram en 6 000-kronorsvagn på gågatan.
– Folk är inte kloka, att de köper två-tre olika vagnar samtidigt som de inte har råd med! Vi fick välja tillbehör och ville bara att valen skulle ta slut. Hon bryr sig ju inte om ifall det är silverfärgat på ramen, säger Anja och pekar på tre veckor gamla Agnes som ligger och slumrar.

Uppsalabarnläkaren Fredrik Cederblad minns själv det första barnvagnsköpet. Priset blev högre än vad hushållsbudgeten egentligen tillät.
– Jag kan förstå att man vill lyxa till det lite med kläder och barnvagn när man får det första barnet. Men egentligen var barnvagnar för 15 år sedan lite smartare. De är stadiga och lättkörda medan ”springvagnarna” lättare välter och dyrare vagnar med små hjul framtill inte är så praktiska i vårt klimat.
Johannes Siapkas som kör sonen Akilles i en sittvagn med små framhjul konstaterar att det varit ett lyckosamt vinterväglag.
– Det stämmer att barnvagnar och barnkläder är statussymboler.
Han berättar om ett barnvagnsmärke som blivit känt för sin design men också för den stora prislappen.
– Varje gång vi går förbi någon med det märket tänker vi: Varför köper man en sådan barnvagn?
Undersökningen gjordes bland 352 gravida och småbarnsfamiljer med barn i åldrarna 0–5 år. 62 procent uppger att de under senaste året köpt något till sitt barn på säljsidor med begagnade saker. Majoriteten av dessa köpte barnkläder och leksaker.

Det lägger barnfamiljer pengar på

Under barnets första år:
Barnvagn 47 procent
Barnkläder 26 procent
Bilbarnstol 16 procent
Inredning till barnrummet 6 procent
Leksaker 5 procentKälla: Salus Ansvar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om