Prefekten Susanne, administratören Sofia, forskaren Agneta och doktoranden Heidi stÄr uppstÀllda som pappdockor i naturlig storlek. De Àr en stÀndig pÄminnelse om anvÀndarna av Uppsala universitets blivande gemensamma intranÀt, Medarbetarportalen. DÀr ska de kunna fÄ reda pÄ hur tjÀnsteresor bokas, vem de ska vÀnda sig till om de behöver terminalglasögon och mycket annat.
IntranÀtet tar form i den charmiga gula professorsvillan i Observatorieparken i Uppsala, med djupa fönsternischer och fiskbensparkett. Antalet projektmedlemmar varierar nÄgot, men Àr ungefÀr 18. HÀr sitter större delen av dem och jobbar med systemutveckling, programmering, webbdesign och anvÀndarstöd med mera. Kommunikationen underlÀttas mycket av att de sitter tillsammans.
Vid en planeringstavla pĂ„ vĂ€ggen iâett av rummen samlas gruppen varje morgon och gĂ„r igenom vad som blev klart i gĂ„r och vad som ska göras i dag.
â Jag tar den hĂ€r lappen under âska göraâ och flyttar ner den till âpĂ„gĂ„râ och nĂ€sta dag kanske jag kan flytta den till âklarâ. Det Ă€r nĂ€stan banalt men oerhört bra, sĂ€ger huvudprojektledaren Anna Ă
hnberg.
â Det Ă€r kul och tillfredsstĂ€llande att jobba i projekt för man fĂ„r se mycket hĂ€nda, tillĂ€gger Emil Ăberg, bitrĂ€dande projektledare och produktĂ€gare.
Det gÄr Ät massor av klisterlappar. Oöppnade förpackningar ligger travade pÄ en hylla.
Projektarbeten, avgrĂ€nsade i tid och mĂ„lsĂ€ttning, Ă€r ett vanligt arbetssĂ€tt inom it. Anna Ă
hnberg beskriver detta projekt som lite stökigare Ă€n vanligt, med ovanligt mĂ„nga medlemmar frĂ„n flera olika delar av organisationen. Iâdetta kreativa kaos skapas struktur med huvudsakligen tre medel:
- bra mötesformer
- daglig kommunikation
- visualisering med hjÀlp av skisser pÄ vÀggen.
Anna Ă
hnberg har flera Ärs projektledarskap i ryggen och vet vad som krÀvs för att lyckas. En stor fördel Àr om hela gruppen Àr med och definierar mÄlen.
â Alla mĂ„ste förstĂ„ mĂ„len och ta till sig dem i hjĂ€rtat, sĂ€ger hon.
NÀsta steg Àr att förstÄ vad var och en kan göra för att hjÀlpa till med att uppnÄ mÄlen. Sedan ska man tillsammans bestÀmma hur man ska jobba. Ett vanligt bekymmer Àr att det inte finns tillrÀckligt mycket tid för arbetet. Oftast ligger projektet parallellt med den ordinarie verksamheten.
â Hur mycket man Ă€n vill sĂ„ funkar det inte om inte tid avsĂ€tts för att fokusera pĂ„ projektet, konstaterar Anna Ă
hnberg.
Hon ansvarar för budget och planering. Emil Ăberg har mer specialistkompetens och leder arbetet med sjĂ€lva webbportalen. Att dela upp projektledarskapet pĂ„ tvĂ„ personer Ă€r en stor fördel, enligt managementkonsulten Andreas Bhagwani som startade projektet och satte ihop den hĂ€r projektgruppen inledningsvis.
â Det Ă€r ovanligt att dela upp projektledarskapet. Man borde göra det oftare. Det Ă€r sĂ„ vĂ„ldsamt tungt att driva stora projekt, sĂ€ger Andreas Bhagwani.
Projektarbetet Medarbetarportalen pÄbörjades sÄ smÄtt kring Ärsskiftet, men startade pÄ allvar i april. Under de första mÄnadernas förberedelsetid var gruppen ganska tyst. Med tiden har alla lÀrt kÀnna varandra och nu, nÀr de gÄtt in i produktionsfasen, bubblar det av initiativ. Hela gruppen samlas var tredje vecka för att utvÀrdera arbetssÀttet och göra justeringar. Mycket förÀndras under arbetets gÄng. Konflikter löser de genom att lÀgga upp dem pÄ bordet pÄ en gÄng.
â Denna grupp har i stort sett inga problem med att prata med varandra. De kan lösa problem som mĂ„ste lösas, sĂ€ger Emil Ăberg.
I december 2012 ska Uppsala universitet ha ett fungerande gemensamt intranÀt. DÄ Àr mÄlet uppfyllt och detta projekt avslutat.