Vägen ska byggas om år 2013
Väg 288 ska byggas om för att förhindra mötesolyckor på den sträcka där bussolyckan inträffade. Men inte förrän 2013.
Foto:
- Förmodligen. Det är det som är bra med den vägtyp som planeras att man tar bort nästan alla mötesolyckor, säger han.
Sträckan mellan Hov och Alunda ska byggas om till en mötesfri landsväg med mitträcke, en så kallad 2+1-väg, där omkörningsutrymme finns omväxlande i olika körriktningar.
Dessutom ska vägen breddas från nuvarande åtta meter till 13 eller 14 meter.
- Sedan blir vägen i princip säkrare än motorväg, säger Knut Hawby.
Ombyggnaden är planerad att starta 2013, beräknas ta två eller tre år och kosta 125 miljoner kronor.
- Men det brukar bli förseningar i planerna, säger Knut Hawby.
Vägverket gjorde 2005 en förstudie över väg 288 mellan Hov och Gimo. Där konstaterar Vägverket att vägen har så dålig standard att den egentligen inte är lämpad för hastigheten 90 kilometer i timmen. Vägen har många backkrön och svackor och sidoområdena är inte anpassade för hastigheten. Sidoräcke och viltstängsel finns endast på korta sträckor norr om Alunda.
- Vägen har en relativt dålig standard, men inte så dålig att vi skulle sänka hastigheten. Det är en viktig väg för pendling. Då skulle vi få sänka nästan alla 90-vägar. Tyvärr är det så här de flesta 90-vägar ser ut, säger Knut Hawby.
Östhammars kommun har tidigare tryckt på för att få ombyggnaden av väg 288 tidigarelagd.
- Vägen är ju smal i förhållande till all trafik, det vet vi ju, säger kommunalråd Jacob Spangenberg (c).
Även Hargs Hamn AB och Forsmarks kraftgrupp har påtalat att arbetet med vägen bör starta så fort som möjligt.
FAKTA
Preliminär olycksstatistik 2006 för väg 288:
22 skadade, varav 17 lindrigt, 5 svårt
Preliminär olycksstatistik 2006 för väg 288:
22 skadade, varav 17 lindrigt, 5 svårt
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!