Sedan i våras har arbetet med den andra etappen av ombyggnaden varit i gång. Det 14 kilometer långa avsnittet mellan och Hov och Alunda breddas från åtta till 13 meter med mitträcken och omväxlande dubbla körfält. Sträckan har varit i dåligt skick och olycksdrabbad. Bland annat inträffade den svåra bussolyckan i februari 2007, då sex människor omkom, på sträckan i höjd med Lejsta.
Byggandet av den första delsträckan mellan Jälla och Hov inleddes 2010. Den blev kraftigt försenade bland annat på grund av ogynnsamma markförhållanden och vägbygget fick dessutom kritik från framför allt pendlande bilister på grund av störningar för trafiken.
Vid det nuvarande vägbygget rapporterar resande att trafiken flyter betydligt bättre.
– Vi känner förstås till den tidigare kritiken. Vi har jobbat med de här frågorna så att trafiken på 288 ska påverkas så lite som möjligt, men med bibehållen säkerhet för dem som arbetar med vägen, säger Conny Lassfolk, Trafikverkets projektledare.
Fokus läggs på tydliga vägvisningar och information med bland annat utskick till boende.
NCC är ny entreprenör och har 35–40 man som arbetar med vägen. Kontraktsumman är 100 miljoner kronor. Enligt projektchef Niclas Larsson går allt enligt planerna och som det ser ut nu ska vägen vara klar i slutet av nästa år.
Byggandet av den tredje 14,5 kilometer långa sträckan Alunda–Gimo kan påbörjas vid mitten av 2015 med gällande tidsplan, enligt Maria Karimi, Trafikverkets projektledare för de två återstående delsträckorna. Alunda–Gimoavsnittet skulle i så fall vara klar vid årsskiftet 2016/17.
Vad gäller den sista 16 kilometer långa sträckan Gimo–Börstil är finansieringen ännu inte klar.
– Vi har just påbörjat en åtgärdsvalsstudie för den sträckan. Det innebär att vi tittar på de brister som finns på denna etapp, säger Maria Karimi.