Vägbulor lindrar trafikökning

Miljö- och hälsoskyddsnämnden vill ha en redovisning av förväntade nivåer av trafikbuller och partiklar efter en öppning av Björkgatan och Hjalmar Brantingsgatan.

Uppsala2007-05-22 12:24
Även gatu- och trafikkontoret ställer krav på gatunämnden och säger att hastighetsdämpande vägbulor kan bli nödvändiga för de mest utsatta bostadshusen på Björkgatan.
Kommunens beräkningar visar nämligen att öppnandet av Björkgatan kan leda till en trafikmängd om cirka 6 000 fordon per dygn - om inga hastighetsdämpande åtgärder vidtas. Med vägbulorna tror man sig kunna begränsa trafikökningen.

Gatunämnden i Uppsala kommun föreslås besluta om att öppna Björkgatan och Österängsgatan för allmän biltrafik, enligt underlaget till torsdagens sammanträde. Det innebär även att fordonstrafik på Hjalmar Brantingsgatan, vid avsnittet Björkgatan, blir tillåten i östlig riktning medan förbudet behålls i västlig riktning. Gångbanorna utmed Hjalmar Brantingsgatan breddas till gång- och cykelbanor på vardera sidan, bland annat vid avsnittet Botvidsgatan-Björkgatan.
Boende i området har protesterat mot planerna och pekat på ökade risker.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!