Vädret nyckel för sommarförsäljningen

Sommaren är en av de viktigaste perioderna för handeln. Trädgård, fritidsartiklar och lågprisvaror är årets sommarflugor, om handlarna själva får tycka till.

entré gränby centrum

entré gränby centrum

Foto: Elin Sandow

Uppsala2013-07-10 14:07

Videon är inte längre tillgänglig

Sommaren är kanske inte den tid på året som vi allra mest förknippar med handel och shopping. Men med mycket folk i rörelse och en turistsäsong som går på högvarv är många handlare beroende av en lönsam sommarförsäljning. Som alltid är den kanske största nyckelfaktorn vädret, och det handlar om en fin balansgång.

Kalle Lindgren, marknadschef på fastighetsägaren Atrium Ljungberg som i Uppsala basar över Gränby centrum, Forumgallerian och Rådhuset, formulerar sitt ideala shoppingväder så här:
– Det ska vara fint, men inte för fint. Några dagar med bra väder ska varvas med några dagar med sämre väder, då går handeln som bäst, säger han.

Handeln är i dag så bred och välrustad att den som helhet inte är beroende av om sommaren är varm eller kall. Enligt statistiken visar inte försäljningssiffrorna några större variationer som kan härledas till den svenska sommarens nyckfulla svängningar.

Däremot kan enskilda sektorer och branscher gynnas eller missgynnas av vädermönstren, och alla har en åsikt i frågan. I en enkät om sommarhandeln av branschorganisationen Svensk handel anser bara fem procent av handlarna att vädret inte har någon betydelse för deras egen försäljning. Mest känsliga för vädrets makter är dagligvaruhandeln - i grilltrendens spår svarar 75 procent av de tillfrågade att dåligt väder har en negativ effekt på deras omsättning.

Handelsbarometern för juni månad visade samtidigt på en fortsatt stark framtidstro, med mindre oro inför den ekonomiska utvecklingen på sikt och optimism när det gäller försäljningen i den egna butiken. Enligt sommarenkäten tror handlarna själva särskilt på trädgård, sport och fritidsartiklar samt lågprisvaror. Sämst tilltro har man till kläd- och skoförsäljningen och lyxbutiker.

Just kläd- och skohandeln har redan haft ett kämpigt år, säger Kalle Lindgren.
– Den har inte varit hjälpt av vädret precis. En lång och kall vinter försämrade läget för vårförsäljningen, och inte blev det bättre av att sommaren kom i gång ganska sent. Nu hoppas vi på att det ska rulla på bättre, det är en viktig sektor för Gränby centrum.

Om sommaren som helhet är en inkomstbringande kassako sticker dock juli månad vanligtvis ut som lite av en mellanmånad i sammanhanget, inlklämd mellan den stora matmånaden juni och förberedelserna i augusti inför terminsstarten, enligt Kalle Lindgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!