Vad gör man om språkresan suger?
Men hallå: Ewa-Lena Schweitz, konsumentrådgivare på Uppsala kommun
- Då ska man kontakta sin arrangör så fort som möjligt! Varje grupp som åker på språkresa har arrangörer som är ansvariga för organisationen. Vanligtvis har varje organisation ett huvudkontor i Stockholm. Det viktigaste är att man klagar så fort som möjligt!
Är det svårt att byta värdfamilj?
- Det är olika beroende på vilket resmål det handlar om. Åker man med en stor grupp kan det vara mycket lättare än när man åker med en liten. Då kan det vara så att en familj kan tänka sig att ha hand om en extra student om det inte skulle fungera hemma hos den värdfamiljen där studenten bodde först. Det viktiga när man vill byta värdfamilj är att prata med sin arrangör så fort som möjligt och att lägga upp all fakta och förklara vad som inte fungerar. Till exempel att man inte får mat av sin värdfamilj eller att man har problem med transport till skolan. Man ska också försöka vara kreativ när man stöter på sådana här problem, man kan göra prisändringar eller till exempel byta värdfamilj.
Hur gör man om man vill ha pengarna tillbaka?- Det tar tid, man måste pröva ärendet i Allmänna reklamationsnämnden om det är så illa att man bara inte kan vara kvar. Då skriver man en anmälan med så mycket fakta som bara går och man ska gärna ha med foton för att kunna bevisa det man säger. Sedan är det inte säkert att man får alla pengar tillbaka heller, resan dit har man ju redan gjort och så har man kanske hunnit åka på ett läger eller liknande som var bra. Det bedöms från fall till fall.
Vad kan man göra om kursen man läser inte lever upp till ens förväntningar?
- Det är jättesvårt att ordna. Allmänna reklamationsnämnden bedömer inte kursens innehåll. För att kunna anmäla saker till Allmänna reklamationsnämnden så måste man göra en skriftlig anmälan med foton och kvitton med mera. Om det skulle vara dålig undervisning och dåligt boende så kan det gå att få något för det men om det bara har varit dålig undervisning och dåliga lärare är det svårt att få rättelse för det.
Är det många som är missnöjda med sina språkresor?- Nej, otroligt få! Inte alls så många som man skulle kunna tro, kanske en per år. De flesta tycker att det är superkul och det rör sig ju om så mycket pengar så det är bra att det inte är så många som klagar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!