UNT AVSLÖJAR
När vaccineringen i större grupper ska komma i gång är tanken att de flesta kommer att vaccineras i de lokaler som regionen hyrt speciellt för ändamålet. Dessa ska bemannas av både regionens egen personal och av ett antal privata vaccinationsföretag. Hittills har regionen tecknat avtal med sex företag. Det har kommit in ytterligare fyra ansökningar som behandlas.
Upphandlingen av de privata företagen har gjorts enligt lagen om valfrihetssystem, LOV. Och det är här som problemen uppstår. LOV innebär att de företag som ansluter sig får ett fast pris för varje vaccination. Hur många som kommer att vaccineras av respektive företag bestäms då av var medborgarna väljer att vaccinera sig, ungefär som när man väljer vilken vårdcentral man ska gå till.
Så kommer det dock inte att gå till vid vaccinationerna. När de över 65 ska vaccineras får alla en kallelse hem i brevlådan. Det är regionen som bestämmer vilka vaccinationsbyråer som ska bemanna vaccinationslokalen man kallas till.
Exakt hur bokningarna ska gå till i fas 4, där den stora delen av befolkningen finns, är inte bestämt. För att inte systemet ska braka ihop behövs dock någon form av prioritering även här, vilket innebär att valfriheten sätts ur spel.
Vaccinlokalerna i de mindre kommunerna kommer att hantera totalt mellan 5 000 och 10 000 personer som ska vaccineras. I Uppsala är det ett genomsnitt på 60 000 personer per lokal. Det innebär att den vaccinationsbyrå som får bemanna en stor vaccinationslokal kan tjäna mycket mer på uppdraget än den som får ett uppdrag i en mindre lokal.
Priset per vaccination har satts till 200 kronor. Det innebär att det i hela länet handlar om tjänster för drygt 120 miljoner kronor när alla vuxna invånare fått två doser.
Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet, säger att detta kan vara fråga om en olaglig direktupphandling.
– Om det inte är ett valfrihetssystem ska myndigheten göra upphandlingen enligt andra regler. Det kan bli så att hela förfarandet och avtalen ogiltigförklaras i domstol, säger Andrea Sundstrand.
Resultatet kan i så fall bli att vaccineringen försenas eller stoppas.
Konkurrensverket är tillsynsmyndighet och avgör om ärendet ska tas till domstol eller om en upphandlingsskadeavgift ska betalas.
Malin de Jounge, chef för enheten för olaglig direktupphandling vid Konkurrensverket, säger att det finns möjlighet att göra undantag från de vanliga upphandlingsreglerna om det är särskilt bråttom. Men att det regelverket är väldigt restriktivt. Hon kan inte säga om detta är ett fall som kommer att granskas.
– Vi har en särskild grupp som bestämmer vilka ärenden vi ska granska. Eftersom vi har begränsat med resurser måste vi göra prioriteringar, säger Malin de Jounge.
Från Region Uppsala säger Staffan Thore, utredare på regionkontoret, att man inte ser någon risk att avtalen blir ogiltiga. Att man valt en upphandling enligt LOV beror på att man behövde agera snabbt samt att det inte gick att bestämma hur stort uppdrag det handlar om eftersom det beror på hur stora vaccinleveranser det kommer till regionen.
"Region Uppsala uppfattar att det finns en stor förståelse från samtliga privata vaccinatörsbyråer att det krävs en styrning från Region Uppsalas sida av tilldelning av vaccinationer under fas 1–3 eftersom det är en sådan speciell situation.", skriver han i ett mejl.