Gnagarproblemen i Flogsta eskalerar

Problemen med möss i studentkorridorer i Flogsta har visat sig vara mycket värre än man först trodde. Heimstaden har nu tvingats renovera köket i den värst utsatta korridoren. "Det gjordes uppenbarligen en felbedömning", säger Robin Wilhelmsson på Heimstaden.

Köket i den värst utsatta korridoren är nu avstängt.

Köket i den värst utsatta korridoren är nu avstängt.

Foto: privat

Uppsala2024-12-09 16:30

Nyheten i korthet

  • Gnagarproblemen i studentkorridorer i Flogsta, Uppsala, har visat sig vara värre än förväntat, vilket tvingar hyresvärden Heimstaden att renovera köket i den mest drabbade korridoren.
  • Hyresgästerna har klagat på bristande information om eventuell kompensation för problemen, men Heimstaden försäkrar att de kommer att kompenseras.

UNT har tidigare berättat om musproblemen i Flogsta höghus, på Sernanders väg. Hyresvärden Heimstaden har anlitat ett saneringsföretag som satt ut råttfällor i köket, och som de boende själva fick tömma. Maria Moreno och hennes korridorskompisar tyckte dock inte att åtgärderna hjälpte.

– Det luktade fortfarande. Och sen upptäckte vi under köksskåpen att råttorna hade ett bo där. Det låg döda råttor och råttskelett i utrymmet under köksskåpen. Det var vidrigt, säger Maria Moreno.

Maria Moreno säger att informationen från hyresvärden Heimstaden varit knapphändig om vilken kompensation de boende kan få på grund av musinvasionen i deras kök.

– Köket är helt avstängt nu och de har skruvat bort köksskåpen. Alla måste köpa take away eftersom det inte går att laga mat. Och vi vet inte hur mycket vi har råd med eftersom vi inte vet vilken kompensation vi kan få, säger hon, när UNT pratar med henne på måndagen.

undefined
Maria Moreno

För att komma till rätta med problemen plockades köksskåpen bort. Köket i korridoren var helt avstängt fram till onsdag den 11 december.

Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden, säger att de boende ska få kompensation.

– Det finns standardiserade nivåer för kompensationen som Hyresgästföreningen tagit fram, säger han.

Hur kommer det sig att man inte upptäckte att problemen var så pass omfattande tidigare, det här har uppenbarligen pågått i flera år?

– Vi överlämnar det här till vårt försäkringsbolag som i sin tur har avtal med saneringsföretaget. De är experter på detta och jag har ingen anledning att ifrågasätta deras expertis. Men den första åtgärden med musfällor var uppenbarligen inte tillräcklig. Jag får tolka det som att det var en felbedömning, säger Robin Wilhelmsson.

undefined
Redan tidigare såg man på håransamlingarna där mössen tagit sig in att detta är ett problem som funnits en längre tid.

Nu har utrymmet under köksskåpen städats ordentligt och även sanerats med bakteriedödande medel

De boende säger att de inte fått någon information om vilken kompensation de får. Varför har ni inte varit tydliga med det?

– Jag upplever att vi varit tydliga med informationen till de boende och att de kommer att få kompensation. Om de tycker att det varit otydligt är de mer än välkomna att höra av sig.

Vilka belopp handlar det om?

– Jag har inte de här, det får jag återkomma om, säger Robin Wilhelmsson.

undefined
Musfällorna som sattes ut i studentkorridorens kök visade sig vara en otillräcklig åtgärd.

I ett mejl hänvisar Robin Wilhelmsson sedan till en artikel i Hem och Hyra som anger att hyresgäster kan få en hyresreduktion på 40 procent under den tid som köket varit helt obrukbart. I mejlet skriver han vidare att de boende i det här fallet kommer att kompenseras för hela tiden från det att problemet blev känt av Heimstaden, vilket var den 11 november.

Maria Moreno säger att hon är glad över beskedet om hyreskompensation, men att hon ändå vill flytta ifrån korridoren.

– Jag har fått ett erbjudande om en lägenhet i Gamla Uppsala. Hyran är högre eftersom det inte är en studentlägenhet, men det var det enda som mina ködagar räckte till. Jag vill ändå flytta, säger hon.

UNT har sökt representanter för saneringsföretaget för att ställa frågor om varför omfattningen av problemen inte upptäckts tidigare. De kan endast bekräfta att det är möss och inte råttor som har tagit sig in i den aktuella studentkorridoren. För övriga frågor hänvisar de till en skadereglerare på Länsförsäkringar. Denne hänvisar i sin tur tillbaka till hyresvärden Heimstaden.

Så får du bukt med mössen

Möss kan ta sig igenom hål som är 6–7 millimeter stora. Råttor tar sig igenom ett hål som är två centimeter. Säsongen när de tar sig in i husen är mellan september och februari.

För att undvika problem ska man se till att mat inte ligger framme och använda förslutna förpackningar för mat. Stearinljus bör läggas i lådor eftersom de också kan vara föda för möss.

Det är bättre att ladda fällorna med nougat eller choklad än med ost. Osten torkar snabbt ut och blir då inte lika lockande för mössen.

Hål bör tätas med metallnät med en maskvidd på högst fem millimeter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!