Utsatt för skadegörelse sju gånger på en månad
Walid Sidik, som driver en mindre närbutik på Sysslomansgatan i Uppsala, har utsatts för skadegörelse sju gånger den senaste månaden. Gång på gång har rutor krossats. Kostnaden får han stå för själv.
Skadegörelse har blivit en stort problem för Walid Sidik.
Foto: Nina Leijonhufvud
— Jag är tacksam att polisen varit här, men jag önskar de kunde göra mer. Jag har fått tips om förnamn på två av ungdomarna som ska ha krossat rutorna vid ett tillfälle. Vittnen ska veta vilka de är. Men polisen verkar inte ha letat efter dem. Man känner sig maktlös, säger Walid Sidik.
Dyr affär
Han har precis beställt ett nytt fönster. För några dagar sedan krossades en av butikens rutor-det var sjunde gången inom loppet av bara några veckor. Vid två av tillfällena har gärningsmännen även tagit sig in i butiken för att stjäla. Bytet har blivit några paket cigaretter. Men för Walid Sidik har skadegörelsen ändå blivit en dyr affär. Han saknar försäkring och får betala runt 7 000 kronor för att få en ruta lagad.
- Jag har tvingats låna pengar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till om det här fortsätter, säger han.
Walid Sidik har drivit verksamheten i ett halvår. I den forna hemstaden, Kirkuk i irakiska Kurdistan, drev han också en butik. Där hade han aldrig några problem med skadegörelse.
Förvånad
- Jag kom hit för nio år sedan och älskar verkligen Sverige. Men jag är förvånad över att man har så stora problem med skadegörelse, säger Walid Sidik, som tror att det vore bra att alla som startade upp en verksamhet fick information om problemen med skadegörelse och försäkringsregler.
- Det är extra svårt när man är invandrare. Hade jag vetat att skadegörelse var så vanligt hade jag kanske ändå tecknat försäkring, men samtidigt har jag hört att självrisken är hög. Vad ska man göra? Jag undrar om de som krossat rutorna verkligen förstår hur mycket de förstör.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!