Utmaning att driva eget

Att starta eget kan vara en möjlighet att få hänge sig åt sitt drömjobb. Men för många innebär det också en slitsam tillvaro utan fritid. Rädslan för att ta på sig för mycket gör att en del tvekar, men överlag har synen på eget företagande blivit mer positiv de senaste åren.

Amanda Johansson har en egen keramikverkstad.

Amanda Johansson har en egen keramikverkstad.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2007-06-04 00:00
Svenskt näringsliv domineras av små företag. År 2006 fanns det drygt 452 000 egenföretag i Sverige. Av dessa finns 13 125 stycken i Uppsala kommun. Men det är långt i från alla som drivs på heltid eller bringar in någon betydande summa pengar. I Uppsala kommun har 2633 egenföretag en omsättning på över 500 000 kronor.
De flesta egenföretagare i Sverige är män, endast 21 procent är kvinnor. Och ungefär så ser det ut i alla världens länder. Bland nyföretagare i Sverige, dock, är drygt 30 procent kvinnor.
- Ett huvudskäl till att det är färre kvinnor kan vara att många kvinnor jobbar inom offentliga sektorn och där är inte eget företagande ett närliggande alternativ, säger Henrik Levin på Nutek, verket för näringslivsutveckling.

De som väljer att starta eget gör det ofta för att få bestämma mer över sin jobbsituation, för att förverkliga egna idéer eller för att skapa sysselsättning åt sig själv om man är arbetslös. Men egenföretagande innebär ofta även mycket slit och mindre fritid. Detta avskräcker en del trots att det i Sverige är lätt att starta eget jämfört med andra länder.
- Bland de som tvekar finns det en oro för att det kräver så mycket engagemang och är ett så stort åtagande att vara egen, säger Henrik Levin.

Hur är situationen för egenföretagare idag?
- I en attitydundersökning är det mer positivt idag än förr. Det innebär också att det blir en mer positiv omgivning att att jobba i.
Henrik Levin tror att den positiva synen på egenföretagande kan bero på ideologiska samhällsströmningar men också på att det har funnits förebilder de senaste åren som är lätta att identifiera sig med.
- Under it-boomen på slutet av 1990-talet syntes flera framgångsrika egenföretagare i media. De här var ofta helt vanliga människor och inga övermänniskor. Tidigare har de företagare som visats fram varit stora framgångsrika affärsmän.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!