"Tänk dig en kall vinterkväll...du tar på dig en badrock och går ut i trädgården, lyfter locket av ditt spa och ser hur en pelare av ånga reser sig mot himlen." Så stod det i reklambroschyren från Jacuzzi som Noe Eriksson och Helen Andersson läste i när de var på Salléns badkampanj 2004.
Efter många års jobb tänkte de unna sig ett lyxigt utespa.
Noe Eriksson jobbar med att utveckla varumärken och tvivlade inte på att det välkända märket Jacuzzi skulle vara bra. De rekommenderades att köpa ett mindre badkar av modellen Kios eftersom de bara var två. Både importören och återförsäljaren hävdade att det skulle klara att stå utomhus. Trots det isolerade Noe Eriksson under och runt om karet.
- De skrattade åt mig och sa att det inte behövdes. Men jag tänkte att jag kunde spara lite el genom att isolera, säger Noe Eriksson.
Det dröjde inte länge innan badkaret började strula. Salléns hänvisade honom till servicepartnern Dicks hushållsservice som redan första vintern reparerade det. Sedan dess har de gjort olika reparationer på karet varje år utom ett.
I julas kom nådastöten. Då hade det blivit kortslutning i elektroniken och när de skulle byta ut den upptäckte de att flera rör frusit sönder.
Reparatören Dick Mård hade strax innan servat ett utebad med tjock isolering och tyckte att det var konstigt att detta inte såg likadant ut.
- Förmodligen har det hållit så länge för att han skött det för bra. Hade han inte isolerat det skulle allt frusit sönder på en gång, säger Dick Mård.
Noe Eriksson kontaktade företaget Sanova som tagit över importen av badkaren.
De förklarade att han fått en italiensk modell med lite isolering och att han borde fått en amerikansk modell med mycket isolering.
- Jag reagerade på att han hade köpte det badkaret. Jag hade aldrig rekommenderat honom att köpa det badkaret om jag hade sålt det, säger Tim Säkkinen, säljare på Sanova.
Trots att de inte har något med försäljningen att göra vill de hjälpa honom och har erbjudit Salléns ett anpassat badkar till inköpspris.
Noe Eriksson kontaktade Salléns som meddelade att han inte kunde reklamera ett sex år gammalt badkar.
- Den information vi fått från leverantören är att badkaret är gjort för nordiskt klimat. Vi har erbjudit honom att köpa ett nytt till inköpspriset 63 000 kronor, säger Stefan Daun, ordförande Salléns elektriska.
Sanova säger att de aldrig skulle rekommendera någon att köpa det här badkaret. Förändrar det något?
- Den informationen har vi aldrig fått så jag måste stå fast vid den vi har. Det är tråkigt om han inte är nöjd med erbjudande vi gav honom.
Ungefär två centimeter. Så tjock är plastskivan som täcker Noe Erikssons badkar. Bakom den hänger rör och elektronik helt öppet.
Reagerade du inte på att det var så tunt?
- Nej, alla sa ju att det skulle vara så bra. Jag tänkte att de måste väl ha kommit på någon ny isolering, säger Noe Eriksson.
Han har förståelse för att problemet uppstått av okunskap men tycker att Salléns borde ta sitt ansvar.
- Nu när det kommit fram tycker jag att de kan erkänna att de gjort fel och ta sitt ansvar. Hade det varit lilla "Nisses cykel" hade jag inte bråkat. Men jag har köpt två badrum och ett kök av dem. Det är en policyfråga.
Tre år. Så länge gäller reklamationsrätten. Det innebär att man har möjlighet att klaga på en vara och få en ny inom tre år. Efter det är det för sent.
Noe Eriksson hade fått ett nytt badkar om han upptäckt felet innan reklamationstiden gått ut.
- Det är ett typiskt fel som han hade fått rätt om. Men efter tre år kan företaget rycka på axlarna och säga: "Ja, du har helt rätt, vi har gett dig fel information." Men om inte företaget säger att de tar ansvar för att säljaren gjorde fel så kommer han inte ha framgång om han stämmer företaget i domstolen, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.
Eftersom det gått sex år sedan han köpte badkaret finns det inget han kan göra.
- Man kan ju tycka att det goda företaget skulle säga att han inte ska drabbas för att de gett honom en felaktig produkt och att de tar ansvar för sina varor. Det hade ju varit den framkomliga vägen, men inte den legala, säger Peter Gustavsson.
Utebadet klarade inte vargavintern
Noe Eriksson lockades att köpa ett utomhusbad för kalla vinterkvällar för 130 000 kronor. Sex år och många reparationer senare upptäckte han att karet inte var anpassat för svensk vinter. Men då hade reklamationstiden gått ut.
Foto: Hans E Ericson
Att tänka när du köper utomhusbad:
* Välj ett isolerat spabad om du tänker ha det utomhus. De är bättre lämpade för vårt klimat. Ett badkar från exempelvis Jacuzzis J-serie klarar minus 40 grader.
* Använd ett lock för att spara på elförbrukningen.
* Fundera på placeringen. Vissa ställer det under tak. Även om karet klarar snö och kyla kan det vara bekvämt att slippa skotta när du ska bada.
Källa: Tim Säkkinen, Sanova.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!