Utbyte av skolerfarenheter

För snart tio år sedan startade Uppsala kommun ett utbytesprogram med Minneapolis i USA, vars syfte är att lärare och ansvariga för skolor ska byta erfarenheter. I veckan var det dags att utvärdera mellanstadieklasserna på Johannesbäcksskolan.

Jim Thomas och Charlayne Myers från Minneapolis står tillsammans med Uppsalaläraren Göran Olsson. Rektor Madeleine Öjdeby skymtar i bakgrunden.

Jim Thomas och Charlayne Myers från Minneapolis står tillsammans med Uppsalaläraren Göran Olsson. Rektor Madeleine Öjdeby skymtar i bakgrunden.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2010-04-02 10:00
Ett av klassrummen på Johannesbäcksskolan skiljer sig från andra klassrum. Längst bak i salen hörs en tyst konversation på ett främmande språk. Stolarna står tomma men ryggsäckar och väskor skvallrar om att eleverna inte är långt borta. Sjätteklassarna busar och springer runt på skolgården.
- Vad trevligt att träffas! säger svenskättade Jim Thomas på förvånansvärt god svenska.
Han arbetar i Minneapolis med att ta fram lösningar som kan underlätta skolgången för elever med olika typer av funktionshinder.
- Syftet med besöket är att vi ska lära oss hur undervisningen går till i svenska skolor och växla idéer, säger Jim Thomas.

Till en början var utbytet exklusivt för politiker och statstjänstemän. Madeleine Öjdeby, rektor för Johannesbäcksskolan var med och startade projektet 2002 då utbytet spreds till skolnivå.
- Det som började med att ett par lärare reste till Minneapolis har vuxit sedan starten. I dagsläget är det 116 lärare från Uppsala som har rest dit och tvärtom, säger Madeleine Öjdeby.
Göran Olsson arbetar som speciallärare i Uppsala och har vid flera tillfällen gästat Minneapolis.
- Det är ett viktigt inslag där man får perspektiv på saker och uppskattar det man har, vi har exempelvis mycket fina lokaler i våra svenska skolor, säger han.

Amerikanska läroplaner skiljer sig från de svenska. Det finns i allmänhet ingen motsvarighet till specialprogram på gymnasiet och vill man utbilda sig till hantverkare eller kock får man vänta tills det är dags att söka till högskola eller universitet.
- Vi ser det faktum att svenska elever har trä- och syslöjd redan i ett tidigt stadium som någonting vi kan eftersträva. För vissa barn med svårigheter att lära in teoretiska ämnen kan ett arbete med händerna verka stimulerande, säger Charlayne Myers, ansvarig för läroplansutvecklingen i kommunala skolor i Minneapolis.
Vad svenska skolor kan dra lärdom av är till exempel de metoder som används för att amerikanska elever ska lära sig framhäva sig själva med syfte att stärka självförtroendet.
- Det är vanligt att barnen tidigt får öva sig i att tala inför klassen och presentera sina skoluppgifter, säger Göran Olsson.

Plötsligt hörs en ringklocka och raska fotsteg närmar sig klassrummet. Återigen fylls skolbänkarna med elever som nyfiket ställer frågor på engelska. Observatörerna Jim Thomas och Charlayne Myers har blivit synliga och svarar gärna på frågor om det stora landet i väst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!