Utbrett ogillande mot avgiften vid Arlanda

Extraavgiften för tågresan till Arlanda är inte populär bland passagerarna. Den saken är helt klar.

Kritisk. Det är alldeles för dyrt att åka tåg till Arlanda. Reser man ihop med andra kan det vara billigare med taxi, konstaterar Mikael Olsson, här på väg till jobbet i Stockholm med SL-pendeln.

Kritisk. Det är alldeles för dyrt att åka tåg till Arlanda. Reser man ihop med andra kan det vara billigare med taxi, konstaterar Mikael Olsson, här på väg till jobbet i Stockholm med SL-pendeln.

Foto: Christine Richter

Uppsala2016-09-22 07:02

Morgonrusning vid Resecentrum i Uppsala. SL-pendeln väntar vid perrongen för avgång mot bland annat Arlanda och Stockholm. Jag köper en enkelbiljett till Arlanda C i en automat. 201 kronor kostar den.

Många Uppsalabor pendlar till Arlanda men ingen av dem jag frågar ska dit med det här tåget. Tvärtom kan man nästan säga när det gäller Per Lindfors som står i en av SL-tågets vagnar med en ryggsäck i handen. Han känner till den passageavgift som tas ut av den som kliver av vid Arlanda och det är inget han är beredd att betala.

– Ibland åker jag från Uppsala till Sigtuna och skulle kunna gå av tåget vid Arlanda. Men jag betalar redan 1 450 kronor för ett periodkort med SL och UL och vill inte betala ännu mer. Så istället för att gå av vid Arlanda fortsätter jag i ren protest med SL-pendeln till Märsta och sen vidare med buss, berättar Per Lindfors medan tåget rullar mot Arlanda.

Att ett privat företag får ta ut den här typen av avgifter är han helt emot.

–  Vissa saker ska det allmänna driva och dit hör kollektivtrafiken, säger han.

Mikael Olsson är en annan av dem som tar SL-pendeln söderut den här morgonen. Han tycker att priset för en spårbunden resa till Arlanda är löjligt hög.

– Är man två eller tre personer som åker tillsammans blir det billigare med taxi till Arlanda. Jag vet inget land där det är så här dyrt att åka till flygplatsen från en närbelägen stad.

Efter 18 minuter är vi framme på Arlanda C och ett 40-tal personer kliver av. En av dem är Sandra Larsson som ska flyga till Australien. Hon valde SL-pendeln för 166 kronor istället för den betydligt billigare UL-bussen från Uppsala eftersom det besparar henne närmare en halvtimme.

– Men det är sjukt att det miljövänligare alternativet kostar mer, tycker hon.

Vi går igenom spärren där en uniformerad vakt kontrollerar att alla betalat passageavgift. Utanför spärren står Ole-Ivar Säther från Norge. Han har just köpt en SL-biljett från Arlanda C till Solna för 170 kronor inklusive passageavgift, ett begrepp som är okänt för honom. Han ser lite frågande ut när jag förklarar hur systemet fungerar och konstaterar att en lika lång tågresa från Oslo till flygplatsen Gardermoen bara kostar hälften så mycket.

Tillbaka till Uppsala åker jag UL-buss för 81 kronor. Även Mikko Pöysti från Finland tar bussen.

– Jag äter hellre lunch för pengarna än betalar passageavgift. Av miljöskäl borde jag ta tåget istället för buss men idag är prisskillnaden för stor, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om