Utbredd ilska mot Vattenfall

Gång efter gång har strömavbrotten drabbat Roslagen den senaste veckan. Men de ansvariga på Vattenfall anser inte att servicen blivit sämre på senare år. De hänvisar i stället bland annat till snabba väderomslag.

Uppsala2003-12-29 21:09
I Roslagen är ilskan mot Vattenfall stor. Många är de hushåll som haft strömavbrott inte bara vid ett utan upprepade tillfällen under helgerna.
— Det kommer varenda gång det blåser, säger Britta Eriksson som bor på Raggarön utanför Östhammar.
Hon har tappat räkningen på antalet strömavbrott den senaste veckan.
— Jag tror det är för lite folk som jobbar med störningarna. Det är inte personalens fel utan det sitter högre upp.
Alf Engqvist, vd för Vattenfall service syd AB, erkänner att det har blivit färre linjemontörer de senaste sex—sju åren.
— Men vi kan inte anställa folk för att jobba bara med störningar. Vi måste anställa folk som har jobb året runt.

"Har aldrig röjt så mycket"
Han tror inte heller att lösningen nödvändigtvis är mer personal.
— Av personsäkerhetsskäl kan vi inte vara hur många som helst. Vi måste ha bra koll på vilka som är ute och var de är. Det här är en komplex hantering.
Olov Holmberg, som är anläggningschef för Vattenfall Sveanät, menar att företaget också gjort stora insatser när det gäller förebyggande åtgärder som röjning.
— Vi har aldrig röjt så mycket som vi har gjort i år längs Roslagskusten men det har ändå inte hjälpt. Man måste beklaga att det här inträffar och nu får vi försöka vidta åtgärder så att det inte händer igen.
Enligt Olov Holmberg har situationen inte blivit dramatiskt sämre på senare år. Han nämner i stället olyckliga omständigheter med komplicerade fel. Även snabba skiftningarna i vädret på senare år med mycket blötsnö och hårda vindar ställer till det för Vattenfall.

"Inte konstigt att det snöar"
Men det är en förklaring som inte biter på Sigvard Sundell på Fälön mellan Söderön och Singö.
— Löjligt! Det är väl inget konstigt att det blåser och snöar. Så här är det varje år.
Han är övertygad om att det blir strömavbrott oftare i dag än för några år sedan och att det tar längre tid att åtgärda felen. En orsak till det är enligt honom brister i kommunikationen mellan de som håller i felanmälningarna och de som är ute och jobbar med att åtgärda felen.
— Det är en markant försämring, servicen har blivit mycket sämre. Vi är väldigt kritiska, säger Sigvard Sundell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om