Utbildningskrav för privatister och handledare
I dagarna väntas Vägverket lägga fram innehållet i den nya obligatoriska utbildning för handledare och elev vid privat övningskörning.De nya reglerna träder i kraft vid årsskiftet.
På baksidan till Gränby centrum, en bit från lastkajerna, står en mörkgrön Ford parkerad. Markus Ånöstam har övningskört till jobbet och ska strax ställa sig och sälja jordgubbar från Huskvarna.
— Bra fråga, det är ingenting som är dåligt, svarar han efter att ha klurat på vad pappa Ulf kan förbättra som handledare.
— Jo, kanske pedagogiken, säger han och springer i väg till den väntande sommarsysslan.
I över 30 år körde Ulf Ånöstam de gröna stadsbussarna i Uppsala.
— Jag har erfarenhet men är ingen pedagog.
Han vet att det gäller att vara extra uppmärksam när gräset i vägrenen utmed väg 290 växer sig högt och tjockt.
— Ett rådjur syns inte.
En känsla för rytm, och en hyfsad koll på regeländringar har han tack vare att körning varit hans yrke.
Om modellen att peppra sonen med frågor under övningsrundorna är en bra modell, ja, det återstår att se. I höst väntar uppkörning.
Ulf Ånöstam har övningskört med sonen i snart två år och har sett mycket trafiktokigheter, kopplade till bilar med en grön skylt på bakluckan.
— Många blinkar och byter fil samtidigt, och det är ju inte så bra.
Han har även skådat alla möjliga tekniker att ta sig igenom en rondell.
Om obligatorisk introduktionsutbildning har han bara positivt att säga. Kravet på fem års obrutet körkortsinnehav som gällde före 1 januari 2005 dömer han ut:
— Du kan ha haft körkort i 30 år, utan att ha kört bil. Ändå behöver du bara skicka in ett papper, en formalitet, för att räknas som handledare.
Är du förvånad att det dröjt så länge innan en introduktion för handledare och aspirant blir obligatorisk?
— Har aldrig tänkt på det innan, men det här skulle ju ha hänt för länge sedan.
Fotnot: Ungefär hälften (52,6 procent) av 6 635 aspiranter klarade kunskapsprovet för B-körkort förra året i Uppsala. År 2000 godkändes nästan 70 procent. Av 6017 personer som gjorde förarprovet i Uppsala förra året, blev cirka 49 procent godkända.
BAKGRUND/Introduktionsutbildningen
Vägverkets förslag till en obligatorisk introduktionsutbildning innehåller flera syften: Öka säkerheten under övningskörning och förbättra och effektivisera utbytet av förarutbildningen, vilket ska leda till färre trafikoffer bland unga körkortsinnehavare, är exempel på primära mål.
Mindre köer till förarprov och en förhoppningsvis bättre arbetsmiljö för förarprövare är andra vinster:
"Många som blir underkända i dag upplever dessutom en frustration som många gånger går ut över förarprövaren. Att få möjlighet att godkänna fler bör leda till att arbetet upplevs som mer meningsfullt än vad det görs på många platser i dag." Det skriver Vägverket i ett måldokument.
Innehåll i utbildningen, planering, metod och struktur är nyckelord i det pedagogiska arbetet för handledaren. Ledstjärnor i introduktionen är att ge kunskaper om bältesanvändning, hastighetsanpassning, alkohol och droger och upplysa om risker knutna till de olika områdena.
Branschorganisationer, trafikskolor, skolor, förbund och föreningar, efter auktorisation av Vägverket, ska ha möjlighet att utföra utbildningen.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!