Utbildar för att motverka kränkande behandling av barn

Ju fler som vet om barns rättigheter, desto bättre blir det för barnen. Det tror Maya Perez Aronsson, projektledare för utbildningen Likarätt. "Viktigt att veta vart man kan vända sig", säger hon.

Man behöver förändra strukturer i skolan för att förebygga problem, menar Maya Perez Aronsson.

Man behöver förändra strukturer i skolan för att förebygga problem, menar Maya Perez Aronsson.

Foto: Mostphotos

Uppsala2021-04-25 14:00

UNT skrev nyligen om att genus blivit mer norm på förskolor. Ett ämne som också tas upp i utbildningen Likarätt. Utbildningen är framtagen för att skolor ska kunna jobba med likarätt, men också barns rättigheter, genus och normer. Utbildningen informerar på ett lättillgängligt sätt om vad barn har för rättigheter och skolor har för skyldigheter, och vad det finns för stöd att få. Fem moduler finns – för skolpersonal, för vårdnadshavare, och tre för barn i olika åldrar.

– Om alla aktörer får utbildningen samtidigt kan en större förändring ske, säger projektledare Maya Perez Aronsson på Barnombudet i Uppsala län.

För att vara så lättillgänglig som möjligt är den gratis och finns på flera språk. Den syftar också på att vara öppen för alla – inte bara för de med koppling till skolan.

– Alla vuxna i samhället borde ha denna kunskapen. Man behöver absolut inte vara vårdnadshavare eller personal, säger Maya Perez Aronsson.

När det jobbas med Likarätt i skolan är fokus på främjande, förebyggande och åtgärdande, berättar Maya Perez Aronsson. Men har man inte alla strukturerna och all kunskap finns risken att det bara blir åtgärdande. Det är minst lika viktigt att jobba med främjande och förebyggande, menar hon.

– Man behöver ändra på normer och strukturer som finns i skolan, för att förebygga att problem, diskriminering och kränkningar uppstår och för att tillgodose barn och ungas rättigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!