USA-företag köper Doxas teknik

Bioteknikbolaget Doxa säljer sin dentalteknik till amerikanska Dentsply International. Doxa ser affären som ett genombrott för företagets teknologi och ett sätt att få in nödvändigt kapital för fortsatt utveckling.

Uppsala2004-10-28 00:00
Dentsply är världens största dentalbolag med försäljning i 120 länder. Avtalet med Doxa innebär att Dentsply tar över utveckling och kommersialisering av Doxas bioaktiva keramiska dentalteknologi, ett tandfyllnadsmaterial. Därmed ser det akuta hotet mot bolagets ekonomi ut att vara ur världen. Doxa får betalt stegvis under tiden Dentsply utvecklar teknologin till en färdig produkt och sedan royalties på försäljningen.
— Hur avtalet ser ut är hemligt. Lyckas vi så betyder det mycket ekonomiskt för Doxa. Världsmarknaden för dentalmaterial är värd mångmiljardbelopp, säger vd Peter Bramberg.

Injecerbar cement
UNT: Ni har bett aktieägarna om en nyemission nu i november. Det blir den andra i år. Behövs det nu?
— Jo. Vi behöver fortfarande emissionen. De stora pengarna kommer ju först när Dentsply har kommersialiserat produkterna. Vi räknar med att det ska börja ske under nästa år, säger Peter Bramberg.
Doxas teknologi bygger på ett nytt sorts biomaterial som helt och hållet växer samman med kroppens benvävnad. Hittills har Doxa stått för forskningen på egen hand men släpper nu helt och hållet inriktningen mot dentalmaterial för att i stället satsa på andra områden.
— Vi kommer nu att fokusera på ortopedi som växer snabbt. Vi håller på att ta fram en injicerbar cement för handleds- och ryggkotsfrakturer, säger Peter Bramberg.
Tanken är att också den ska säljas vidare till nya samarbetspartners. Att bygga upp tillverkning och försäljning på egen hand tar tid och kostar för mycket.
­— Vi är bättre lämpade att jobba som ett biomaterialbolag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om