Uppsving för Uppsalas kaféer

Fikandet når nya höjder, i alla fall försäljningsmässigt. Mellan januari och maj har kafébranschen ökat sin försäljning med en tiondel jämfört med förra året. Men det är inte bara kaffet som lockar, det sociala umgänget är också viktigt, tycker fikande Uppsalabor.

Anna Ingvarsson fikar på stan med barnen Kian och Lilly.

Anna Ingvarsson fikar på stan med barnen Kian och Lilly.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2011-07-08 09:04

– Vi brukar gå ut och fika ungefär varannan dag, så är det i alla fall nu. Jag tycker att det är trevligt att vara ute tillsammans med andra människor, säger Magdalena Karlsson som fikar på Café Linné Hörnan tillsammans med belgaren Koin Verhack.

Och många verkar göra som dem, enligt restaurangindex från SCB är det kaféer som är den stora vinnaren i fråga om försäljningssiffror för den svenska restaurangbranschen i stort. Kaféer har under januari till maj ökat sin försäljning med 11,1 procent, i jämförelse med andra året. André Koluman som tog över Café Linné Hörnan för fyra år sedan tycker att han har märkt av en successiv försäljningsökning under de gångna åren.
– Jag tror att det är ett uppsving just nu, men det är givetvis individuellt. Men det går bra, vi har haft ganska jämt här. Det känns som om att folk tar sig ut mer, kaféet är ett alternativ till vardagsrummet. Det är en mötesplats där man inte behöver diska och fixa efteråt, utan man kommer ut för att träffa folk i stället för att träffas hemma, säger han.

Något som Magdalena Karlsson också tycker.
– Det är en annan känsla än att sitta hemma. Det känns mer som semester, säger hon.

För Anna Ingvarsson som just har druckit ur sin espresso på Waynes säger att hon brukar fika med barnen Kian och Lilly, även om det ofta bara blir något att dricka.
– Jag tycker att det är skönt att man kan sitta ute och läsa tidningen tillsammans. Vi brukar gå dit där det är gott kaffe och där man kan läsa tidningen. I bland köper vi något gott till, men inte alltid, säger Anna Ingvarsson.

Björn Arnek som är chefsekonom på branschorganisationen Sveriges hotell och restaurangföretagare säger till TT att en bakomliggande faktor till kaféernas uppsving är de stora kedjornas etableringar. Även införandet av den nya kassaregistreringslagen är enligt honom en bidragande orsak till de stärkta försäljningssiffrorna.

Men för många innebär ett besök på stan också en kopp kaffe, som för kafébesökaren Wivi-Anne Roberts.
– Jag går ut och fikar för att det är gott och avslappnande, jag tycker att det är skönt att sitta och titta på folk. Det är lite meditativt, jag sitter gärna själv och känner mig i fred. Men man kanske är lite koffeinberoende också, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!