Uppstickare vill hålla lägsta priser
Var förberedd på ett priskrig mellan Uppsalas hemelektronikbutiker. Uppstickaren Media Markt som byggs i Boländerna, hoppas kunna hugga åt sig stora marknadsandelar. Över 5 000 personer sökte de 110 tjänsterna på företaget.
Mikael Carlsson, varuhuschef och vd för Media Markt.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Trots att företag som Elgiganten och Onoff redan finns etablerade i Uppsala tror han inte att det kommer att bli trångt med hemelektronik i stan.
- Vi har tittat på hur det går i andra städer, exempelvis Gävle och Västerås som inte är så stora orter. Och där finns det en marknad för oss, säger Mikael Carlson.
Strategin är att hålla lägre priser än konkurrenterna på samtliga varor. Och att ha en så hög omsättning som möjligt.
- Vi skapar kanske inte marknadsandelar, utan tar dem i stället, säger han och tillägger:
- Det är en ganska tuff konkurrens, så det kommer att bli ett priskrig. Räkna med att priserna på hemelektronik i Uppsala kommer att gå ned.
Media Markt i Uppsala drivs som ett eget bolag, med egna priser och egen marknadsföring, men får viss hjälp med exempelvis personalfrågor av huvudkontoret i Stockholm.
Just nu pågår rekryteringen av personal, parallellt med att lokalerna färdigställs. Sammanlagt 110 personer kommer att anställas på varuhuset i Boländerna. Runt 5 000 ansökningar har skickats in, så det är ett digert arbete.
När allt blir klart i vår är varuhuset dubbelt så stort som sin största konkurrent, enligt Mikael Carlson. Förutom filmer, spel och musik kommer 48 000 artiklar att finnas i lager. Men om de kommer att vara billigast återstår att se.
Kommer det att bli aktuellt med fler rekryteringar framöver?
- Det är svårt att säga. Men vi har inte tagit i överkant, och jag vill undvika att behöva dra ned på personal, så jag tror att det finns möjlighet att rekrytera fler.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!