De oskyddade trafikanterna är de som är i särklass mest drabbade av olyckor i trafiken. Och den vanligaste olyckstypen är singelolyckor. Det visar en genomgång av fjolårets olycksstatistik som UNT låtit göra. Det handlar ofta om halkolyckor, på snö, is eller grus. Men också om gatuutformning med kantstenar, hål eller andra hinder som gående snubblar på eller cyklister kör emot.
– Jag såg en gammal man som föll handlöst ner, rakt fram här utanför Resecentrum. Jag tror att det var en kant som han snubblade på. Jag rusade fram för att hjälpa till men jag tror att det gick bra. Det var samma sak på Islandsbron där en kvinna hade ramlat utan att först kunna resa sig, berättar Kerstin Klockhoff, som själv är sjuksköterska.
Olyckorna som Kerstin Klockhoff bevittnat är typiska för de vanligaste trafikolyckorna i Uppsala. Resecentrum är en av de platser där flest olyckor inträffar. Den smått röriga trafikmiljön vid Resecentrum, där bussar, gående och cyklister korsar varandras färdväg, orsakade dock inga olyckor under 2022. Elva av fjolårets tretton registrerade olyckor vid Resecentrum var gående som ramlat omkull. En singelolycka med cykel inträffade vid Resecentrum och en olycka var av okänd typ.
För trafikforskarna är bilden av trafikolyckorna ingen överraskning. Så här ser det ut i hela landet, enligt Jenny Eriksson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Den största skillnaden är att cykelolyckorna är något vanligare i Uppsala än i övriga landet. Hon säger att de ansvariga för våra gator behöver förändra tänkesättet i grunden.
– Bilnormen är stark och man bygger för biltrafiken medan det blir dåligt anpassade speciallösningar för de oskyddade trafikanterna., Man pratar också om att byggd infrastruktur ligger. Det tar många år innan man bygger om, säger hon.
Trafikverket, som har ett övergripande ansvar för trafiksäkerhet, har inte velat ta i singelolyckorna med gående och cyklister enligt Jenny Eriksson.
– Trafikverket har jobbat systematiskt med nollvisionen i det statliga vägnätet. I tätorterna, där kommunerna är väghållare, har man jobbat med att sänka hastigheterna och det gör att dödsolyckorna har gått ner. Men när det handlar om singelolyckor för gående och cyklister händer ingenting, säger hon.
Det är lätt att tro att de som ramlar omkull är personer som rumlar hem från krogen sena timmar. Men det stämmer inte. Jenny Eriksson säger att fallolyckor med gående oftare drabbar äldre kvinnor. I statistiken från Uppsala ser man att fallolyckorna oftast inträffar mitt på dagen. Singelolyckor där cyklister far omkull är vanligast morgnar och eftermiddagar, när många är på väg till eller från jobbet.
Det är inte heller i de miljöer eller situationer som invånarna upplever som osäkra som olyckorna sker. Kommunen får många synpunkter på separering av gående och cyklister. Enligt Jenny Eriksson är samspelet mellan cyklister och fotgängare inte alltid smärtfritt. När separeringen mellan gång- och cykelbanan endast består av en linje kan det också bli en kaotisk situation. Trots detta är det en konflikt som sällan leder till olyckor.
Olyckor 2022
Av de 455 olyckor som inträffade i Uppsala tätort i fjol var 395 med gående eller cyklister. De allra flesta av dessa olyckor var dessutom singelolyckor. 174 av olyckorna är singelolyckor med cyklister och 108 är singelolyckor med gående. Av olyckorna klassas 13 som allvarliga, 114 sorteras in i kategorin måttliga och resten är lindriga. Även bland de allvarliga olyckorna dominerar singelolyckor med gående eller cyklister stort: 10 av de 13 allvarliga olyckorna var halk- eller fallolyckor.
Efter singelolyckorna är kollision mellan bil och cykel vanligast, med 54 olyckor, 35 olyckor är krockar mellan flera bilar, 10 olyckor är singelolyckor med bilar, 17 är kollisioner mellan cyklister och 12 är sammanstötningar mellan cykel och fotgängare.
I de fall det fanns en orsak angiven så var snö och is vanligast med 87 olyckor. Näst vanligast var löst grus som orsakade 36 olyckor medan hål och gropar bidrog till 21 olyckor.
Siffrorna är preliminär statistik från den nationella databasen Strada. Eftersom det är en viss eftersläpning i rapporteringen är uppgifterna än så länge inte fullständiga.