Uppsalatidningen får ny chef

Hemstaden har ett stort fan i Patric Torstensson, ny chef för Uppsalatidningen.

Patric Torstensson.

Patric Torstensson.

Foto: Elin Bågviken

Uppsala2013-12-05 13:20

Vid årskiftet tillträder han som ny platschef efter Björn Löfqvist, som går i pension efter att ha lett tidningen sedan starten 2005. Uppsalatidningen bevakar Uppsala med omnejd, trycks varje vecka i 95 000 exemplar och delas ut till hushåll och i ett stort antal ställ i Uppsala och Knivsta.

De senaste sex åren har Patric Torstensson arbetat som regionchef för restauranggrossisten Martin & Servera. Han har också arbetat som säljkonsult på Slottsskällans bryggeri. Erfarenheten från tidningsbranschen kommer från två år som säljare på Dagspress direkt.

Vad blir din roll på tidningen?
– Jag har ansvar för att tidningen kommer ut varje vecka, att innehållet är bra och att tidningen går att finansiera, med tanke på att det är en gratistidning, säger Patric Torstensson.

Den största utmaningen tror han blir att få fler läsare och att överleva som papperstidning i dag.

Blir det några förändringar på Uppsalatidningen?
– Nej, jag är ganska försiktig där och vill sätta mig in i verksamheten först. Uppsalatidningen går på djupet i det lokala och har en mjuk framtoning och det är jättebra.

Som Uppsalabo sedan barnsben har han bara gott att säga om sin hemstad och dess invånare.

– Det finns så otroligt mycket som är bra i Uppsala. Små och stora företag och fina människor. Det är viktigt att lyfta fram, säger Patric Torstensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om