Företaget har tagit fram en metod som med nanoteknik ytbehandlar motordelar för att få mindre friktion.
I företagets lokal i Boländerna i Uppsala har ANS utvecklat en metod för att genom ytbehandling minska friktionen. Koenigsegg gör som flera andra europeiska fordonsföretag, och vänder sig till Applied Nano Surfaces (ANS) för att minska friktionsförlusterna i sina motorer.
Häftigt, tycker vd Mattias Karls.
– Det är kul med Koenigsegg, de ligger i framkant och tar tidigt till sig ny teknik. De har bara det bästa i sina bilar, och nu väljer de oss.
Koenigsegg tillverkar extrema sportbilar, och har en liten produktion med ett tjugotal bilar per år på fabriken i Ängelholm. Man deltar i olika hastighetstävlingar, och slog i höstas rekordet för världens snabbast accelererande personbil. Från stillastående till 300 kilometer i timmen på 21.19 sekunder. I nästa års modeller av Agera och Agera R kommer cylinderfodren att vara behandlade med ANS teknik, och blir därmed den första serietillverkade bilen där tekniken används.
Vinsten med att minska friktionen är lägre slitage och, i fordon, lägre bränsleförbrukning. Förutom fordonsindustrin används tekniken i bland annat bergborrar och kompressorer. De tio anställda i Uppsala arbetar bland annat med utveckling. Själva behandlingen av motordelar utförs på licens av andra företag. Bland övriga kunder finns Volvo, Scania och Atlas Copco.