Uppsalaskola inför klädkod: "Vill förebygga problem"

På Jensen grundskola i Uppsala har det gått ut information om hur elever bör klä sig. "Vi vill förebygga att klädseln blir ett problem", säger Mats Rosén, skolchef för Jensen grundskola.

"Det handlar om att man ska vara hel och ren – inte om att man ska gå i kavaj till skolan. Vi vill väcka frågan och inte skriva folk på näsan", säger Mats Rosén om vilka kläder som är tillåtna.

"Det handlar om att man ska vara hel och ren – inte om att man ska gå i kavaj till skolan. Vi vill väcka frågan och inte skriva folk på näsan", säger Mats Rosén om vilka kläder som är tillåtna.

Foto: Axel Johansson

Uppsala2020-09-30 15:31

Tidigare i veckan rapporterade Göteborgs-Posten om att Jensen grundskola i Göteborg infört klädkod för eleverna. I ett brev till föräldrarna nämner skolan mjukisbyxor och midjeväskor, så kallade becknarväskor, som exempel på plagg de inte vill se eftersom de kan kopplas till machokultur, utanförskap och kriminalitet. 

Jensen har skickat ut liknande information om klädkod till alla sina skolor i landet, däribland Uppsala.

– Vi vill lyfta upp kläder och vad de kan signalera. Vi gör det för bryta det som uppfattas som negativa signaler. Det handlar inte om att peka ut enskilda saker, men att en kombination av olika klädesplagg kan ha en symbolfaktor, säger Mats Rosén, skolchef för Jensen grundskola.

Trots det nämner alltså skolan i Göteborg mjukisbyxor och becknarväskor som icke önskvärda plagg i sitt utskick. 

– Ja, i vissa sammanhang förknippas de med gängkriminalitet. Men det kanske var olyckligt att det lyftes som exempel. Det handlar inte om att man inte får ha mjukisbyxor. Det handlar om att vi ska slå ett slag för att vi ska gå till skolan för studier, inte för att tillhöra en viss gruppering.

Betyder det att man inte får uttrycka sin personlighet i kläder?

– Nej, så vill vi inte att det ska uppfattas. Man ska vara hel och ren och ordenligt klädd. Men det finns stora marginaler för att uttrycka sin stil.

Enligt Mats Rosén förbjuder Jensens skolor inte sina elever att komma i vissa plagg. Syftet med diskussionen kring kläder är att skapa en medvetenhet bland eleverna, säger han. 

– Vi vill resonera med eleverna om hur man ska föra sig för att lyckas, oavsett om det gäller språkbruk eller kläder. Om man till exempel ska på arbetsintervju är det viktigt hur man kommer klädd. 

Nu pratar vi ju om elever i grundskolan – hur tidigt börjar ni diskutera det här med dem? 

– På lågstadiet är det ju mer diskussioner med föräldrar, på mellan- och högstadiet börjar vi prata med eleverna. Vi anpassar diskussionerna så att det blir på rätt nivå.

Upplever ni att ni har haft problem med hur elever klär sig? 

– Man kan se på vissa enheter att det finns saker som behöver diskuteras, men inte på alla skolor. Men vi vill föra upp frågan på alla enheter för att förebygga att klädseln blir ett problem, säger Mats Rosén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!