Johan Adolfsson, Henrik Roos, Thomas Andersson och Johan Liljestrand har tillsammans skejtat i 122 år har de räknat ut. De tillhör kanske inte den generation man vanligtvis förknippar med brädåkning, de är mellan 36 och 47 år gamla. Henrik Roos är den som hållit på längst, sedan mitten av 1970-talet, då den första stora skejtvågen rullade fram över landet.
– På den tiden gick det verkligen i vågor. Om man inte skejtade 1976 var man en tönt. Om man skejtade 1980 var man också en tönt. Men nu känns det som skejtandet kommit för att stanna, säger han.
Nu rullar de tillsammans åtminstone varje söndag, men det kan bli i veckorna också. Varför har de fortsatt när de flesta som de åkte ihop med när de var yngre har lagt brädorna på hyllan? Det är en livsstil, en attityd, ett sätt att uttryck sig genom brädor, kläder, musik. En aktivitet präglad av generositet och frånvaro av konkurrensmentalitet och tävlingshets, är deras svar.
– Alla åker på sina premisser, när du spränger din gräns gläds alla med dig. Den som är gladast efter en dags åkning har vunnit, säger Henrik Roos.
Men ibland är det också tävlingar. Denna torsdagskväll när UNT besökte klätter- och skateboardcentret i Slotts gamla senapsfabrik på Kungsgatan, är det full fart på ramperna eftersom många vill träna inför den tävling som hölls i hallen i helgen.
Som sagt, uttrycket är mycket viktigt i skejtvärlden. Därför bestämde de fyra sig för att starta ett eget brädmärke under namnet Doctrine som de säljer sedan någon månad tillbaka vid sidan av sina civila jobb. Till konstruktionen är den som vilken kvalitetsbräda som helst , inköpt från en fabrik där även stora amerikanska märken har sin produktion, men de sätter sin egen prägel på den med grafik och logotyp. Många åkare väljer ett märke som man sedan är trogen för att man gillar attityden och uttrycket som känns igen i färger och symboler.
Men det är inte bara försäljning som är avsikten med företaget.
– Vi vill också verka för skejtåkningen i stort genom att sponsra exempelvis tjejkvällar, tävlingar och talanger som man vill motivera lite extra, säger Thomas Andersson.
Och så blir det Uppsalas första skateboardmärke.
– Många platser i landet har "egna" märken men i Uppsala har det inte funnits tidigare, säger Johan Liljestrand.
Fast den allra största drivkraften till startandet av företaget är, säger de med en mun:
– Vi älskar skateboard!